
samostatná vedecká pracovníčka, členka vedeckej rady, výkonná redaktorka časopisu Human Affairs
doc. Mgr. Kamila Urban, PhD.
doc. Kamila Urban, PhD. je vedúcou Centra pedagogického výskumu na Ústave výskumu sociálnej komunikácie SAV, v. v. i., a docentkou pedagogickej psychológie na Katedre psychológie Filozofickej fakulty Karlovej univerzity v Českej republike.
Jej výskumné zámery sa sústreďujú na kognitívny a metakognitívny vývin detí od predškolského veku, autoregulované učenie, kreatívne riešenie problémov a rozvoj čitateľskej gramotnosti v školskom veku.
V roku 2015 absolvovala študijný pobyt na University of Bern vo Švajčiarsku, kde pod vedením prof. Claudie Roebers a Dr. Van Loon vyvíjala nástroje na zisťovanie metakognitívnych schopností detí predškolského veku. Tieto nástroje následne adaptovala na slovenské prostredie a ďalej rozvíjala vo vlastnom výskume.
V roku 2021 získala Fulbrightovo štipendium na výskumnú stáž na North Carolina State University (NCSU) v USA, kde spolupracovala s prof. Johnom Nietfeldom na vývoji online metakognitívneho vzdelávacieho prostredia.
V akademickom roku 2023/2024 opäť pôsobila ako hosťujúca výskumníčka na NCSU v USA, kde sa venovala experimentálnemu overovaniu účinnosti metakognitívnych intervencií.
Okrem výskumnej a pedagogickej činnosti je aktívna aj v prenose poznatkov do školskej praxe – podieľa sa na tvorbe metodík pre učiteľov a realizuje školenia zamerané na rozvoj metakognitívnych stratégií, čitateľskej gramotnosti a kreatívneho myslenia u žiakov.
Jej výskumné zámery sa sústreďujú na kognitívny a metakognitívny vývin detí od predškolského veku, autoregulované učenie, kreatívne riešenie problémov a rozvoj čitateľskej gramotnosti v školskom veku.
V roku 2015 absolvovala študijný pobyt na University of Bern vo Švajčiarsku, kde pod vedením prof. Claudie Roebers a Dr. Van Loon vyvíjala nástroje na zisťovanie metakognitívnych schopností detí predškolského veku. Tieto nástroje následne adaptovala na slovenské prostredie a ďalej rozvíjala vo vlastnom výskume.
V roku 2021 získala Fulbrightovo štipendium na výskumnú stáž na North Carolina State University (NCSU) v USA, kde spolupracovala s prof. Johnom Nietfeldom na vývoji online metakognitívneho vzdelávacieho prostredia.
V akademickom roku 2023/2024 opäť pôsobila ako hosťujúca výskumníčka na NCSU v USA, kde sa venovala experimentálnemu overovaniu účinnosti metakognitívnych intervencií.
Okrem výskumnej a pedagogickej činnosti je aktívna aj v prenose poznatkov do školskej praxe – podieľa sa na tvorbe metodík pre učiteľov a realizuje školenia zamerané na rozvoj metakognitívnych stratégií, čitateľskej gramotnosti a kreatívneho myslenia u žiakov.