Projekty

Názov: Zlepšovanie čitateľskej gramotnosti prostredníctvom výučby stratégií: longitudinálna štúdia

Program: APVV

Akronym: ELISIT

Zodpovedná riešiteľka: Mgr. Urban Kamila PhD.

Žiadateľ: Ústav výskum sociálnej komunikácie SAV, v. v. i.

Spolupracujúca organizácia: Trnavská univerzita v Trnave – Pedagogická fakulta

Anotácia: Predložený výskumný projekt si kladie za cieľ vyhodnotiť účinnosť intervencie zameranej na rozvoj jazykových zručností žiactva 3. a 4. ročníkov. Nami vytvorená intervencia zahŕňa vyškolenie učiteľov v implementácii kognitívnych a metakognitívnych čitateľských stratégií do ich vyučovacej praxe počas jedného akademického roka. Projekt využíva dizajn randomizovaného longitudinálneho experimentu, kedy sa žiactvo testuje v niekoľkých časových bodoch (pre-test, mid-test, post-test a odložený post-test). Hlavným cieľom projektu je analyzovať vplyv tejto ekologicky validnej intervencie na strategické správanie žiactva počas čítania, ich metakognitívne schopnosti, porozumenie pri čítaní a čitateľskú sebaúčinnosť. Okrem toho má projekt za cieľ posúdiť, ako zakomponovanie výučby čitateľských stratégií ovplyvňuje samotných učiteľov. Aby sme získali komplexné porozumenie vplyvu intervencie na žiactvo a učiteľov, kvantitatívne dáta budú doplnené o hĺbkové kvalitatívne rozhovory s učiteľmi. Tento projekt základného výskumu má za cieľ poskytnúť dôležité longitudinálne informácie o aplikácií výučbových prístupov založených na dôkazoch do vyučovacej praxe v triedach základných škôl. Predpokladané výstupy – šesť vedeckých článkov v časopisoch indexovaných vo WoS/Scopus a jedna praktická metodická príručka pre učiteľov – týkajúce sa rozvoja čitateľských schopností žiactva a efektívneho profesijného rozvoja učiteľov majú potenciál významne ovplyvniť vyučovaciu prax na Slovensku.

Trvanie projektu: 1.7.2024 – 30.6.2027

Riešiteľský tím:
Ústav výskum sociálnej komunikácie SAV, v. v. i.

  • Doc. Mgr. Kamila Urban, PhD. (vedúca riešiteľka projektu)
  • Prof. PhDr. Oľga Zápotočná, CSc. 
  • Doc. PhDr. Zuzana Petrová, PhD.
  • PhDr. Marek Urban, PhD.
  • Mgr. Peter Šebáň, PhD.
  • Ainur Kakimova, PhD.
  • Mgr. Matúš Brziak

Trnavská univerzita v Trnave – Pedagogická fakulta

  • Mgr. Markéta Filagová, PhD.
  • PaedDr. Jaroslava Magulová, PhD.
  • Mgr. Patrícia Jakubcová
  • Mgr. Tereza Šimončičová

Kontakt: kamila.urban@savba.sk


Názov: From Game to Reality: Enhancing Knowledge Transfer in Computer-Based Learning Environments

Program: Plán obnovy a odolnosti SR

Akronym: GAME-CHANGER

Zodpovedná riešiteľka: doc. Mgr. Urban Kamila PhD.

Žiadateľ: Ústav výskum sociálnej komunikácie SAV, v. v. i.

Anotácia: Čítanie s porozumením zohráva dôležitú úlohu pri znižovaní nerovností, ale tradičné postupy v triedach často nezabezpečujú primeranú výučbu čítania s porozumením, najmä pre žiakov zo znevýhodneného prostredia. Tento projekt pod vedením Dr. Kamily Urban presahuje rámec súčasných vzdelávacích prístupov tým, že vyvíja a overuje komplexné úlohy na riešenie problémov, ktoré sú založené na skutočných problémoch (ako je zmena klímy, znečistenie, energetická kríza), pre herné vzdelávacie prostredie Missions with Monty. Missions with Monty je unikátne, s učebnými osnovami zosúladené herné vzdelávacie prostredie, ktoré kombinuje pútavý príbeh, vzdelávacie prírodovedné texty, nácvik stratégií čítania a adaptívnu spätnú väzbu na podporu prírodovednej gramotnosti a metakognície u žiakov základných a stredných škôl. Zakomponovanie aktivít na vysokej úrovni v rámci tejto počítačovej platformy s metakognitívnymi funkciami prispôsobenej učebným plánom podporuje aplikáciu vedomostí a divergentné myslenie, čo umožňuje žiakom efektívne prenášať vedomosti získané v školách do každodenného života. Táto inovatívna integrácia komplexných úloh predstavuje priekopnícky krok v oblasti vzdelávacích technológií s obrovským potenciálom zlepšiť učenie, zručnosti pri riešení problémov a celoživotné výsledky všetkých študentov. Dr. Urban má vďaka svojim odborným znalostiam v oblasti rozvoja gramotnosti a metakognície jedinečnú kvalifikáciu na vedenie tohto výskumu. Realizácia projektu v ÚVSK SAV, v. v. i. poskytne prístup k popredným odborníkom v oblasti výskumu gramotnosti na Slovensku, ako aj k výskumnej infraštruktúre a už nadviazanej spolupráci so školami, s cieľom dosiahnuť významný pokrok v oblasti znižovania nerovností vo vzdelávaní prostredníctvom implementácie inovatívnych vzdelávacích technológií.

Trvanie projektu: 1.9.2024 – 31.8.2026

Riešiteľský tím:

  • Doc. Mgr. Kamila Urban, PhD. (vedúca riešiteľka projektu)
  • PhDr. Marek Urban, PhD.
  • Ainur Kakimova, PhD.

Kontakt: kamila.urban@savba.sk


Názov: Úloha autoregulovaného učenia na rôznych stupňoch vzdelávania

Program: VEGA

Zodpovedný riešiteľ: doc. PhDr. Marek Urban, PhD.

Žiadateľ: Ústav výskum sociálnej komunikácie SAV, v. v. i.

Anotácia: Tento výskumný projekt má za cieľ preskúmať mechanizmy, prostredníctvom ktorých autoregulované učenie (SRL) ovplyvňuje čitateľskú gramotnosť a schopnosti riešenia problémov v rôznych vzdelávacích stupňoch, od predškolského veku až po univerzitné vzdelávanie. Napriek dôležitosti SRL v oblasti edukačnej psychológie zostávajú komplexné aplikácie od raného vzdelávania až po vysokoškolské vzdelávanie fragmentované. Náš projekt rieši túto medzeru skúmaním toho, ako ovplyvňujú jednotlivé schopnosti autoregulovaného učenia ranú gramotnosť detí a tiež schopnosti riešiť rôzne druhy problémov a ako tie spätne ovplyvňujú efektívne učenie vo vyššom veku. Projekt kombinuje experimentálne a korelačné štúdie so zmiešaným výskumom, aby poskytol lepšie porozumenie úlohe SRL pri podpore čitateľskej gramotnosti a schopnosti riešiť komplexné problémy, čím pripravuje cestu pre efektívnejšie vzdelávacie a vyučovacie stratégie prispôsobené potrebám žiakov a študentov na rôznych vzdelávacích stupňoch.

Trvanie projektu: 1.1.2025 – 31.12.2027

Riešiteľský tím:

  • PhDr. Marek Urban, PhD. (vedúci riešiteľ projektu)
  • Doc. Mgr. Kamila Urban, PhD.
  • Prof. PhDr. Oľga Zápotočná, CSc. 
  • Doc. PhDr. Zuzana Petrová, PhD.
  • Mgr. Peter Šebáň, PhD.
  • Mgr. Matúš Brziak

Kontakt: marek.urban@savba.sk


Ukončené projekty

Názov: Stratégie efektívneho čitateľského správania a ich skúmanie v kľúčových etapách vývinu gramotnosti

Program: APVV

Číslo projektu: APVV-19-0074

Akronym: ELD-ET

Zodpovedná riešiteľka: Prof. PhDr. Oľga Zápotočná, CSc.

Žiadateľ: Ústav výskum sociálnej komunikácie SAV, v. v. i.

Spolupracujúca organizácia: Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta, Katedra knižničnej a informačnej vedy

Anotácia: Projekt reaguje na aktuálne trendy výskumu gramotnosti v súčasnej informačnej spoločnosti. Tie sa vyznačujú hľadaním nových komplexnejších modelov čitateľského správania v meniacom sa informačnom a mediálnom prostredí. V metodológii výskumov zameraných na skúmanie nových foriem čítania sa kladie dôraz na transdisciplinárnu spoluprácu, kombináciu overených metód s novými podstatne citlivejšími nástrojmi, pri súčasnom reflektovaní doterajšieho poznania, rozvíjaného na pôde psychologických, pedagogických, knižničných a informačných vied. Interdisciplinárny tím riešiteľov predkladaného projektu má snahu ukázať a empirickými dátami dokumentovať, že napriek narastajúcim požiadavkám a rozširujúcim sa kognitívnym nárokom na čítanie v prostredí IKT, zostáva podstata a väčšina kvalitatívnych parametrov čítania zachovaná. Ako taká je závislá od faktorov jazykovo a literárne podnetného prostredia v raných štádiách ontogenézy. Podnetnosť prostredia bude reprezentovaná úrovňou realizácie novej koncepcie jazykového vzdelávania (Zápotočná, Petrová, ŠVP, 2016) vo vybraných materských školách. Dlhodobé efekty programu sa budú sledovať na úrovni viacerých jazykovo-kognitívnych a metakognitívnych ukazovateľov ranej gramotnosti detí predškolského veku, a to tak v konfrontácii s referenčnými skupinami detí sledovaných v r. 2016-2019, ako aj v longitudinálnej perspektíve. Ich prediktívna validita vo vzťahu k porozumeniu textu, stratégiám čítania a informačného správania sa bude sledovať na identickej vzorke detí v školskom vzdelávaní.   Metóda sledovania očných pohybov bude slúžiť na sledovanie bezprostredných efektov rôznych foriem literárnej komunikácie  na kvalitu a intenzitu recepcie v predškolskom veku. Umožní presnejšiu diagnostiky sledovaných čitateľských výkonov v ďalších štádiách čitateľského vývinu, čitateľského a informačného správania v rozličných informačných prostrediach, s perspektívou ich využitia v oblasti intervencie do informačného správania v prostredí IKT.

Trvanie projektu: 01.07.2020 – 30.06.2024

Riešiteľský tím:

Ústav výskum sociálnej komunikácie SAV, v. v. i.

  • Prof. PhDr. Oľga Zápotočná, CSc. (vedúca riešiteľka projektu)
  • Mgr. Kamila Urban, PhD.
  • Doc. PhDr. Zuzana Petrová, PhD.

Univerzita Komenského v Bratislave, Filozofická fakulta, Katedra knižničnej a informačnej vedy

  • PhDr. Ľudmila Hrdináková, PhD. (zástupkyňa vedúcej projektu )
  • Doc. PhDr. Pavel Rankov, PhD.
  • Mgr. Katarína Buzová, PhD.
  • Mgr. Jakub Fázik, PhD.
  • Mgr. Annamária Brijaková (doktorandka)

Kontakt: olga.zapotocna@savba.sk

Vecný zámer projektu (pdf)


Názov: Jazykovo-kognitívne dopady sociálno-ekonomických, kultúrnych a vzdelávacích podmienok v predškolskom veku na vývin čitateľskej gramotnosti v primárnom vzdelávaní

Program: VEGA

Zodpovedná riešiteľka: Mgr. Urban Kamila PhD.

Anotácia: Projekt nadväzuje na výskumné aktivity spojené s implementáciou inovovaného ŠVP pre predprimárne vzdelávanie. Cieľom projektu je sledovanie dlhodobých efektov novej koncepcie predprimárneho jazykového vzdelávania na vývin viacerých indikátorov jazykových schopností. V centre pozornosti budú jazykovo-kognitívne prekurzory úspešného vývinu čitateľskej gramotnosti v interakcii s nonkognitívnymi faktormi, sledované v kontinuite od predškolského po mladší školský vek so špecifickým zameraním na viaceré charakteristiky a parametre kvality intervencie v prostredí rodiny a materskej školy. Tie budú v projekte reprezentované úrovňou implementácie ŠVP, socio-ekonomickým statusom rodiny, modelovaním kognitívne, metakognitívne a nonkognitívne stimulujúceho on-line prostredia adaptáciou existujúcich modulov. Metodologicky sa v projekte uplatnia komparácie špecifických výskumných vzoriek s viacerými referenčnými skupinami sledovanými v r. 2016-2019. Skúmanie dlhodobých efektov socioekonomického statusu rodiny bude doplnené o sekundárne analýzy relevantných dát z projektov PIRLS a PISA v spolupráci s NÚCEM. 

Trvanie projektu: 1.1.2021 – 31.12.2024

Riešiteľský tím:

  • Mgr. Kamila Urban, PhD. (vedúca riešiteľka projektu)
  • Prof. PhDr. Oľga Zápotočná, CSc.
  • Doc. PhDr. Zuzana Petrová, PhD.

Kontakt: kamila.urban@savba.sk