Rozvoj čitateľskej gramotnosti: Úloha (meta)porozumenia a naratívnych schopností v predškolskom veku

Srdečne Vás pozývame na ústavný seminár s názvom „Rozvoj čitateľskej gramotnosti: Úloha (meta)porozumenia a naratívnych schopností v predškolskom veku“, na ktorom kolegyne z nášho  ústavu Oľga Zápotočná, Kamila Urban a Zuzana Jančík Petrová, predstavia výsledky ich intervenčnej vývinovej štúdie zameranej na zlepšenie čitateľskej gramotnosti detí v materských školách. Podujatie sa koná v rámci Týždňa vedy a techniky 2024.

Prosíme Vás o sprostredkovanie tejto informácie aj vašim kolegom a kolegyniam. Seminár sa uskutoční 11.11.2024 o 14:00 hybridnou formou (ÚVSK + online).

V prípade záujmu o online účasť, prosíme vyplňte jednoduchý formulár: https://forms.gle/Ku5HegxXTdTcoJr69

Udalosť na FB: https://fb.me/e/7iMuH8TLh

Najneskôr v deň konania semináru Vám budú zaslané prístupové údaje k online stretnutiu. Maximálny počet účastníkov a účastníčok mimo ÚVSK SAV je 50 ľudí.


Abstrakt: Na seminári predstavíme výsledky intervenčnej vývinovej štúdie, ktoré ukazujú, že materská škola má reálny potenciál prispieť k zlepšeniu čitateľskej gramotnosti detí, predovšetkým na úrovni porozumenia čítaného textu, resp. tých indikátorov vývinu, ktoré sú do značnej miery formované sociálnym a kultúrnym prostredím detí. Prvá prezentácia sa bude venovať vplyvu systematického a cieľavedomého pôsobenia materskej školy na rozvoj gramotnosti, druhá zdôrazní úlohu metakognície, ktorá je sprostredkovaná dieťaťu v sociálnych interakciách sprevádzajúcich čítanie. Záverečná prezentácia prepojí rozvoj porozumenia textu s naratívnou produkciou detí.

Tešíme sa na stretnutie!