Publikačná činnosť

Publikácie za rok 2025

Publikačná činnosť obsahuje údaje z on-line databázy Ústrednej Knižnice SAV.
Zvoľte si rok/kategóriu pre výpis publikácií
  • BAHNA, Miloslav - FEDÁKOVÁ, Denisa - KENTOŠ, Michal - LÁŠTICOVÁ, Barbara - MEZIHORÁK, Petr - OČENÁŠOVÁ, Zuzana - PAPCUNOVÁ, Jana - PETRJÁNOŠOVÁ, Magda - POSLON, Xenia-Daniela - PROŠEK, Tomáš - WILSCH, Martina. Ľudia z Ukrajiny na Slovensku : od prijatia k začleneniu : Spoločenská sonda ukrajinských migrantov a migrantiek na Slovensku : Recenzovaná záverečná správa z projektu. Recenzentka a recenzent: Alena Holka Chudžíková, Andrej Findor. 1. vyd. Bratislava : Centrum spoločenských a psychologických vied SAV, v.v.i. : Sociologický ústav SAV, v. v. i. : Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV, v. v. i. : Ústav etnológie a sociálnej antropológie SAV, v. v. i., 2025. 83 s. Vyšlo aj v angličtine: BAHNA, Miloslav et al. People from Ukraine in Slovakia: from acceptance to integration. A Social Survey of Ukrainian Migrants in Slovakia. 2025. ISBN 978-80-8298-020-5. Dostupné na: https://doi.org/10.31577/2025.9788082980205. Dostupné na: https://doi.org/10.31577/2025.9788082980113. ISBN 978-80-8298-011-3 . SAV-AV ČR/2023/692/UKR : Spoločenská sonda ukrajinských migrantov a migrantiek na Slovensku Typ: AGI
  • BAHNA, Miloslav - FEDÁKOVÁ, Denisa - KENTOŠ, Michal - LÁŠTICOVÁ, Barbara - MEZIHORÁK, Petr - OČENÁŠOVÁ, Zuzana - PAPCUNOVÁ, Jana - PETRJÁNOŠOVÁ, Magda - POSLON, Xenia-Daniela - PROŠEK, Tomáš - WILSCH, Martina. Integrácia ľudí z Ukrajiny na Slovensku napreduje, avšak čelí viacerým výzvam. In Fjúžn : magazín 20. ročníka festivalu [fjúžn]. - Bratislava : Nadácia Milana Šimečku, 2025, s. 70-78. ISBN 978-80-89008-94-0. Typ: BEF
  • BRZIAK, Matúš - URBAN, Kamila. Phenomenology meets self-regulated learning: Exploring the lived experience of learning. In Review of Education, 2025, vol. 13, iss. 1, art. no. e70063, p. 1-13. (2024: 3.4 - IF, Q1 - JCR, 1.010 - SJR, Q1 - SJR). ISSN 2049-6613. Dostupné na: https://doi.org/10.1002/rev3.70063 (VEGA č. 2/0065/25 : Úloha autoregulovaného učenia na rôznych stupňoch vzdelávania) Typ: ADMA
    Citácie:
    [3.1] SNIKKERS-MOMMER, S. - MINNAERT, A. - MAYO, A. The Voice of Gifted Students on Triggered and Maintained Engagement with Learning at School. In ADVANCES IN SOCIAL SCIENCES RESEARCH JOURNAL. Vol. 12, No. 9, 2025, pp. 223-243. Dostupné na: https://doi.org/10.14738/assrj.1209.19407
  • KALLOVÁ, Nikola. “We Grind Each Other as Stones and Get Rid of Sharp Edges”: Young People’s Reported Positive Change, Learnings, and Growth Through Romantic Relationships. In Europe's Journal of Psychology, 2025, vol. 21, iss. 2, p. 138–151. (2024: 2.1 - IF, Q2 - JCR, 0.719 - SJR, Q2 - SJR). ISSN 1841-0413. Dostupné na: https://doi.org/10.5964/ejop.12735 (APVV-18-0303 : MTIV - Medzníky v tranzíciách intímnych vzťahov a kvalita života v období adolescencie a mladej dospelosti. VEGA č. 2/0173/24 : Učenie sa z intímnych vzťahov u mladých dospelých na Slovensku: úloha typov vzťahu a kognitívnej rigidity) Typ: ADMA
  • KALLOVÁ, Nikola. I Learned My Lesson: Or Maybe Not: A Longitudinal Multiple-Case Study on Young Women’s Perceived Learning From Romantic Relationships. In Journal of Theoretical Social Psychology, vol. 2025, Article ID 5412764, p. 1-13. ISSN 2475-0387. Dostupné na: https://doi.org/10.1155/jts5/5412764 (APVV-18-0303 : MTIV - Medzníky v tranzíciách intímnych vzťahov a kvalita života v období adolescencie a mladej dospelosti. VEGA č. 2/0173/24 : Učenie sa z intímnych vzťahov u mladých dospelých na Slovensku: úloha typov vzťahu a kognitívnej rigidity) Typ: ADMA
  • KALLOVÁ, Nikola. Romantic Relationship-Induced Learning: A Qualitative Inquiry. In Conference: Innovations in Interpersonal Relationships and Health Research : Advancing the Integration of Interdisciplinary Approaches to Dyadic Behavior Change. - Zurich, Switzerland : University of Zurich, Department of Psychology, 2025, s. 1. Dostupné na: https://doi.org/10.17605/OSF.IO/A9W4D Typ: GII
  • KALLOVÁ, Nikola - POSLON, Xenia-Daniela - LUKŠÍK, Ivan. „Lebo sme Rómovia, tak my furt dačo“: Konceptualizácia zvládania a prekážok pri nahlasovaní rasovej diskriminácie medzi Rómami na Slovensku. In XXIV. ročník Mezinárodní konference QAK : Tisíc tváří aplikace kvalitativních metod (Sborník abstrakt). 1. vyd. - Praha : Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Prahe, 2025, s. 20. (APVV-23-0119 : Vzťah sociálnych noriem, medziskupinového kontaktu a sociálnych identít pri formovaní solidarity v prospech znevýhodnených skupín). VEGA 2/0102/22 : Antecedenty medziskupinovej solidarity v kontexte spoločenských kríz: zmiešaný výskumný prístup Typ: GII
  • KENDE, Anna - NYÚL, Boglárka - HADARICS, Márton - CARMONA-LÓPEZ, Cristina - CIORDAŞ, Patricia - DE CRISTOFARO, Valeria - GKINOPOULOS, Theofilos - KELEŞOĞLU, İklim - PÁNTYA, József - POSLON, Xenia-Daniela - VOCA, Shpend - LÁŠTICOVÁ, Barbara. Addressing anti-Gypsyism with context-dependent psychological tools: Research review, meta-analysis and secondary analysis of prejudice against the Roma. In European Review of Social Psychology, 2025, vol. 36, no. 1, p. 115-161. (2024: 7.8 - IF, Q1 - JCR, 4.544 - SJR, Q1 - SJR). ISSN 1046-3283. Dostupné na: https://doi.org/10.1080/10463283.2024.2362123 (963122 - ENGAGE - REC-RDIS-DISC-AG-2020 : Využitie kontaktných intervencií na posilňovanie angažovanosti a mobilizácie v prospech sociálnej zmeny. APVV-23-0119 : Vzťah sociálnych noriem, medziskupinového kontaktu a sociálnych identít pri formovaní solidarity v prospech znevýhodnených skupín) Typ: ADCA
    Citácie:
    [1.1] TAYINMAK, I. - KORKMAZ, H.T.E. Prejudice Against Syrian Migrants: The Role of Justice Sensitivity, Moral Disengagement and System Justification. In JOURNAL OF INTERNATIONAL MIGRATION AND INTEGRATION. ISSN 1488-3473, 2025 AUG 4 2025. Dostupné na: https://doi.org/10.1007/s12134-025-01294-6, Registrované v: WOS
    [3.1] ASRIFAN, Andi - ARQAM, Arqam - SYAWAL, Syawal - WIDODO, Slamet – SYAFRYADIN, Syafryadin. Touch, Tap, Learn: Evaluating the Efficacy of Touch-Based Learning Tools in Early STEM Education. In EMPOWERING EARLY EDUCATION WITH COMPUTATIONAL THINKING, AI, AND STEM. ISBN13: 9798369362105, 2025, 30 pp. Dostupné na: https://doi.org/10.4018/979-8-3693-6210-5.ch008
    [3.1] EKEN, Hurigül. Çingenelerin Kültürel Doku Analizi. In RumeliDE: Journal of Language and Literature Studies. ISSN 2148-7782, Year 2024, Issue 40 (2024), pp. 426 – 444. Dostupné na: https://doi.org/10.29000/rumelide.1503826
  • LÁŠTICOVÁ, Barbara - IGNÁCZ, Judit - KENDE, Anna. Opre, Roma! : Discrimination, misrecognition, and indifference as challenges for Roma activism and allyship. In The Social and Political Psychology of Protest Across and within Cultures. - New York ; Abingdon : Routledge, 2025, s. 138-157. ISBN 9781032743943. Dostupné na: https://doi.org/10.4324/9781003469056-11 (963122 - ENGAGE - REC-RDIS-DISC-AG-2020 : Využitie kontaktných intervencií na posilňovanie angažovanosti a mobilizácie v prospech sociálnej zmeny. APVV-23-0119 : Vzťah sociálnych noriem, medziskupinového kontaktu a sociálnych identít pri formovaní solidarity v prospech znevýhodnených skupín). VEGA 2/0102/22 : Antecedenty medziskupinovej solidarity v kontexte spoločenských kríz: zmiešaný výskumný prístup Typ: ABC
    Citácie:
    [3.1] DE CRISTOFARO, Valeria – PELLEGRINI, Valerio. Toward system change, but in opposite directions: The reactionary-progressive tension in Italy. In THE SOCIAL AND POLITICAL PSYCHOLOGY OF PROTEST ACROSS AND WITHIN CULTURES. New York; Abingdon: Routledge, 2025. 234 s. Global Perspectives in Political Psychology. Dostupné na: https://doi.org/10.4324/9781003469056. ISBN 9781032743943
    [3.1] LEAL, Ana - ÁLVAREZ, Belén – GONZÁLEZ, Roberto. Social protest in Chile: Moralization of attitudes through politicization of social movement identity. In THE SOCIAL AND POLITICAL PSYCHOLOGY OF PROTEST ACROSS AND WITHIN CULTURES. New York; Abingdon: Routledge, 2025. 234 s. Global Perspectives in Political Psychology. Dostupné na: https://doi.org/10.4324/9781003469056. ISBN 9781032743943
    [3.1] PAULS, Inga Lisa - URBANSKA, Karolina - ZOMEREN, Martijn Van - CAVOLO, Keragan - MAROT, Medhi - SEDIKIDES, Constantine – WILDSCHUT, Tim. Examining nostalgia's potential to increase solidarity-based protest against ageism: The case of “age demands action”. In THE SOCIAL AND POLITICAL PSYCHOLOGY OF PROTEST ACROSS AND WITHIN CULTURES. New York; Abingdon: Routledge, 2025. 234 s. Global Perspectives in Political Psychology. Dostupné na: https://doi.org/10.4324/9781003469056. ISBN 9781032743943
    [3.1] ZOMEREN, M. V. An Introduction to this Volume. In THE SOCIAL AND POLITICAL PSYCHOLOGY OF PROTEST ACROSS AND WITHIN CULTURES. New York; Abingdon: Routledge, 2025. 234 s. Global Perspectives in Political Psychology. Dostupné na: https://doi.org/10.4324/9781003469056. ISBN 9781032743943
    [3.1] ZOMEREN, Martijn Van. Toward an integrated social and political psychology of social protest within and across cultures. In THE SOCIAL AND POLITICAL PSYCHOLOGY OF PROTEST ACROSS AND WITHIN CULTURES. New York; Abingdon: Routledge, 2025. 234 s. Global Perspectives in Political Psychology. Dostupné na: https://doi.org/10.4324/9781003469056. ISBN 9781032743943
  • LÁŠTICOVÁ, Barbara - BOCAJ, Keti - POSLON, Xenia-Daniela - KENDE, Anna. Institutional Racism During the COVID-19 Pandemic : Legitimizing Strategies Used in Political Discourse for Quarantining Roma Settlements in Slovakia. In Zeitschrift fur psychologie-journal of psychology, 2025, vol. 233, issue 3, pp. 193-205. (2024: 2.5 - IF, Q2 - JCR, 0.844 - SJR, Q1 - SJR). ISSN 2190-8370. Dostupné na: https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000590 (APVV-23-0119 : Vzťah sociálnych noriem, medziskupinového kontaktu a sociálnych identít pri formovaní solidarity v prospech znevýhodnených skupín. VEGA č. 2/0102/22 : Antecedenty medziskupinovej solidarity v kontexte spoločenských kríz: zmiešaný výskumný prístup) Typ: ADCA
    Citácie:
    [3.1] BECKER, J. - ESSIEN, I. - HALABI, S. - SCHOLASKE, L. - VEIT, S. Acknowledging the Elephant in the Room: A Psychology of Racism Within the European Context. In ZEITSCHRIFT FUR PSYCHOLOGIE, 2025, vol. 233, issue 3, pp. 147-154. Dostupné na: https://doi.org/10.1027/2151-2604/a000598
  • LÁŠTICOVÁ, Barbara - POSLON, Xenia-Daniela - BOCAJ, Keti - NOVÁK BOBULOVÁ, Anna - MACKOVÁ, Mária - KENDE, Anna. Medziskupinová solidarita na Slovensku v čase multikríz: normatívne rámce a selektívna podpora. In "Človek a spoločnosť v čase multikríz: Minulosť, súčasnosť a budúcnosť". Editorka: Vladimíra Čavojová. - Bratislava : Centrum spoločenských a psychologických vied SAV, 2025, s. 24. ISBN 978-80-8298-015-1 online. Dostupné na internete: https://psychologia.sav.sk/wp-content/uploads/Kniha-abstraktov-1.pdf (APVV-23-0119 : Vzťah sociálnych noriem, medziskupinového kontaktu a sociálnych identít pri formovaní solidarity v prospech znevýhodnených skupín). VEGA 2/0102/22 : Antecedenty medziskupinovej solidarity v kontexte spoločenských kríz: zmiešaný výskumný prístup Typ: AFD
  • LÁŠTICOVÁ, Barbara - MACKOVÁ, Mária - POSLON, Xenia-Daniela. Aktivizmus, spojenectvo a sociálna zmena: Čo komplikuje rovnosť práv Rómov a LGBTQ+ ľudí na Slovensku. In XXIV. ročník Mezinárodní konference QAK : Tisíc tváří aplikace kvalitativních metod (Sborník abstrakt). 1. vyd. - Praha : Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Prahe, 2025, s. 21. (APVV-23-0119 : Vzťah sociálnych noriem, medziskupinového kontaktu a sociálnych identít pri formovaní solidarity v prospech znevýhodnených skupín). VEGA 2/0102/22 : Antecedenty medziskupinovej solidarity v kontexte spoločenských kríz: zmiešaný výskumný prístup Typ: GII
  • MIKHINA, Elena. Pas, emoce a identita : O postojích emigrantů z Ruska k Rusku. In re:vize : Pohledy na minulost a současnost, 2025, dvojčíslo 11–12, s. 34-36. ISSN 3029-5645. Dostupné na internete: https://www.revize-casopis.cz/vsechny-clanky/vychod/pas-emoce-a-identita/ Typ: BDE
  • MIKHINA, Elena - POSLON, Xenia-Daniela - LÁŠTICOVÁ, Barbara. Escaping Russia, Trapped by Identity: National Identity Negotiation in Light of In ‑group Wrongdoing. In XXIV. ročník Mezinárodní konference QAK : Tisíc tváří aplikace kvalitativních metod (Sborník abstrakt). 1. vyd. - Praha : Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Prahe, 2025, s. 25. Typ: GII
  • OČENÁŠOVÁ, Zuzana. Keď prijmete, že to nemá žiadnu logiku: stratégie žien v situáciách procesného prenasledovania. In XXIV. ročník Mezinárodní konference QAK : Tisíc tváří aplikace kvalitativních metod (Sborník abstrakt). 1. vyd. - Praha : Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Prahe, 2025, s. 26. Typ: GII
  • PAPCUNOVÁ, Jana - PETRJÁNOŠOVÁ, Magda. Nenávisť a násilie v online prostredí : čo sa skrýva za online útokmi. In Ako jazykom (ne)ubližujeme. Ed. J. Rusinková. - Bratislava : Slovenská akadémia vied, [2025], s. 27-40. ISBN 978-80-69181-02-1. Typ: BEF
  • PETRJÁNOŠOVÁ, Magda. Ako sa prepletajú snaha o informovanosť, lingvistické kompetencie a občianska participácia v mediálnych portfóliách mladých dospelých na Slovensku. In "Človek a spoločnosť v čase multikríz: Minulosť, súčasnosť a budúcnosť". Editorka: Vladimíra Čavojová. - Bratislava : Centrum spoločenských a psychologických vied SAV, 2025, s. 26. ISBN 978-80-8298-015-1 online. Dostupné na internete: https://psychologia.sav.sk/wp-content/uploads/Kniha-abstraktov-1.pdf Typ: AFD
  • PETRJÁNOŠOVÁ, Magda. Od ICQ po Instagram: Reflexia dvadsiatich piatich rokov kvalitatívneho skúmania používania nových médií na Slovensku. In XXIV. ročník Mezinárodní konference QAK : Tisíc tváří aplikace kvalitativních metod (Sborník abstrakt). 1. vyd. - Praha : Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Prahe, 2025, s. 27. (VEGA č. 2/0169/21 : Úloha nových médií vo zvyšovaní kvality života, reziliencie a vzdelania u detí, mládeže a mladých dospelých v závislosti od ne/prítomnosti postihnutia, etnickej príslušnosti a socioekonomického statusu) Typ: GII
  • POPPER, Miroslav - OČENÁŠOVÁ, Zuzana. Rodina v liminálnej fáze: Vyjednávanie rol v zmiešaných rodinách. In "Človek a spoločnosť v čase multikríz: Minulosť, súčasnosť a budúcnosť". Editorka: Vladimíra Čavojová. - Bratislava : Centrum spoločenských a psychologických vied SAV, 2025, s. 25. ISBN 978-80-8298-015-1 online. Dostupné na internete: https://psychologia.sav.sk/wp-content/uploads/Kniha-abstraktov-1.pdf (VEGA č. 2/0108/25 : Skúmanie rodičovských ciest: Well-being, ko-rodičovstvo a normativita v jednorodičovských a zmiešaných rodinách) Typ: AFD
  • POPPER, Miroslav - OČENÁŠOVÁ, Zuzana - MELKOVÁ, Mária. Ako zošiť rodinu : Návody pre vlastných a nevlastných rodičov. Prvé vydanie. Bratislava : Premedia, 2025. 213 s. ISBN 978-80-8242-330-6 (VEGA č. 2/0035/21 : Rodinné konštelácie s biologickými a nie biologickými deťmi) Typ: BAB
  • POPPER, Miroslav. Zmeny v súčasnej rodine. In Sociálna prevencia : informačno-vzdelávací bulletin rezortu kultúry, roč. 2/2024, s. 4-5. ISSN 1336-9679. (APVV-23-0102 : Reziliencia, aktérstvo a well-being jednorodičovských rodín na Slovensku. VEGA č. 2/0035/21 : Rodinné konštelácie s biologickými a nie biologickými deťmi) Typ: BDF
  • POPPER, Miroslav - OČENÁŠOVÁ, Zuzana. Ako je nerezidenčný otec ne/prítomný v zmiešanej rodine? Pohľad očami matiek a detí. In XXIV. ročník Mezinárodní konference QAK : Tisíc tváří aplikace kvalitativních metod (Sborník abstrakt). 1. vyd. - Praha : Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Prahe, 2025, s. 28. (VEGA č. 2/0108/25 : Skúmanie rodičovských ciest: Well-being, ko-rodičovstvo a normativita v jednorodičovských a zmiešaných rodinách) Typ: GII
  • POSLON, Xenia-Daniela - TRUSIKOVÁ, Alžbeta - LÁŠTICOVÁ, Barbara. LGBTQ+ aktivizmus: Motivácie a potreby minoritných a majoritných aktivistov. In XXIV. ročník Mezinárodní konference QAK : Tisíc tváří aplikace kvalitativních metod (Sborník abstrakt). 1. vyd. - Praha : Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Prahe, 2025, s. 28-29. (APVV-23-0119 : Vzťah sociálnych noriem, medziskupinového kontaktu a sociálnych identít pri formovaní solidarity v prospech znevýhodnených skupín). VEGA 2/0102/22 : Antecedenty medziskupinovej solidarity v kontexte spoločenských kríz: zmiešaný výskumný prístup Typ: GII
  • PROŠEK, Tomáš - POSLON, Xenia-Daniela - LÁŠTICOVÁ, Barbara. Validation of the Slovak Version of Tolerance Scale on a Sample of Young Adults and Adolescents. In Studia Psychologica : international journal for research and theory in psychological sciences, 2025, vol. 67, no. 3, p. 297-312. (2024: 0.6 - IF, Q4 - JCR, 0.283 - SJR, Q3 - SJR). ISSN 0039-3320. Dostupné na: https://doi.org/10.31577/sp.2025.03.925 (VEGA č. 2/0102/22 : Antecedenty medziskupinovej solidarity v kontexte spoločenských kríz: zmiešaný výskumný prístup) Typ: ADDA
  • ŠEBÁŇ, Peter - URBAN, Kamila - ŠIKL, Radovan. Comparing the effectiveness of multiple text reading and rereading on knowledge retention and metacognitive accuracy. In Instructional Science, 2025, vol. 53, issue 3, pp. 337-364. (2024: 2.1 - IF, Q1 - JCR, 1.022 - SJR, Q1 - SJR). ISSN 0020-4277. Dostupné na: https://doi.org/10.1007/s11251-024-09686-4 (VEGA č. 2/0026/21 : Jazykovo-kognitívne dopady sociálno-ekonomických, kultúrnych a vzdelávacích podmienok v predškolskom veku na vývin čitateľskej gramotnosti v primárnom vzdelávaní) Typ: ADCA
    Citácie:
    [3.1] EVINDA, Annisa Aulia - RIZKYNA, Salsa Syafa - ZUHRIYAH, Indah Aminatuz. Improving PAI Learning Implementation Of Artificial Intelligence (AI) Based Question Generation Selection In Improving PAI Learning: Implementation Of Artificial Intelligence (AI) Based Question Generation Selection In Improving PAI Learning. In SALIHA: Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 8, No. 1, 2025, pp. 103–122. Dostupné na: https://doi.org/10.54396/saliha.v8i1.1824
  • ŠEBÁŇ, Peter - ŠIKL, Radovan - URBAN, Kamila. Relationship between monitoring judgments and self-report measures of metacognition in educational research. In International Journal of Educational Research, 2025, vol. 131, article no. 102578, p. 1-12. (2024: 2.5 - IF, Q1 - JCR, 0.969 - SJR, Q1 - SJR). ISSN 0883-0355. Dostupné na: https://doi.org/10.1016/j.ijer.2025.102578 (VEGA č. 2/0065/25 : Úloha autoregulovaného učenia na rôznych stupňoch vzdelávania) Typ: ADCA
    Citácie:
    [3.1] PERTIWI, F. N. - KITTHAWEE, U. Exploring Students’ Metacognitive Skills Through Learning Styles in a “Simple Pendulum” Experiment. In TADRIS: Journal of Education and Teacher Training. ISSN 2579-7964, Vol. 10, No. 1, 2025, pp. 259-274. Dostupné na: https://doi.org/10.24042/tadris.v10i1.26743
  • ŠEBÁŇ, Peter - HUBER, Ludwig - SCHWING, Raoul. Kea (Nestor notabilis) and the ephemeral reward task: Success and hurdles explored. In Behavioural processes, 2025, vol. 231, art. no. 105243, p. 1-5. (2024: 1.5 - IF, Q2 - JCR, 0.492 - SJR, Q2 - SJR). ISSN 0376-6357. Dostupné na: https://doi.org/10.1016/j.beproc.2025.105243 Typ: ADCA
  • ŠEBÁŇ, Peter - ŠIKL, Radovan - URBAN, Kamila. University Students’ Learning Strategy Preferences: Investigating Usage Patterns, Knowledge Sources, and Study Habits. In Education Inquiry, 2025, vol., iss., pp. 1-22. (2024: 1.6 - IF, Q2 - JCR, 0.688 - SJR, Q1 - SJR). ISSN 2000-4508. Dostupné na: https://doi.org/10.1080/20004508.2025.2522529 (APVV-23-0184 : Zlepšovanie čitateľskej gramotnosti prostredníctvom výučby stratégií: longitudinálna štúdia) Typ: ADEA
  • ŠUDILA ŽILINSKÁ, Miroslava - URBAN, Kamila. From Perceived Proximity of Climate Change to Well-being: How Climate Threat Appraisal and Emotions Interrelate in a Slovak Representative Sample. In Environmental Sociology, 2025, vol., issue, pp. 1-15. ISSN 2325-1042. Dostupné na: https://doi.org/10.1080/23251042.2025.2534251 (09I03-03-V04-00423 : From Game to Reality: Enhancing Knowledge Transfer in Computer-Based Learning Environments) Typ: ADEA
  • ŠVÁCHA, Filip - URBAN, Marek. Jak umělci píší o tvorbě. Metakognice, řešení problémů a sebeřízení. In XXIV. ročník Mezinárodní konference QAK : Tisíc tváří aplikace kvalitativních metod (Sborník abstrakt). 1. vyd. - Praha : Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Prahe, 2025, s. 36. Typ: GII
  • URBAN, Kamila - URBAN, Marek. Metacognition and motivation in creativity: examining the roles of self-efficacy and values as cues for metacognitive judgments. In Metacognition and Learning, 2025, vol. 20, article number 16, p. 1-24. (2024: 4.8 - IF, Q1 - JCR, 1.871 - SJR, Q1 - SJR). ISSN 1556-1623. Dostupné na: https://doi.org/10.1007/s11409-025-09421-5 (VEGA č. 2/0065/25 : Úloha autoregulovaného učenia na rôznych stupňoch vzdelávania. APVV-23-0184 : Zlepšovanie čitateľskej gramotnosti prostredníctvom výučby stratégií: longitudinálna štúdia) Typ: ADCA
  • URBAN, Kamila - URBAN, Marek. Don’t Let it be! Creative Co-regulation and Socially Shared Regulation in a Case Study of the Beatles: Get Back. In Journal of Creative Behavior, 2025, vol. 59, iss. 1, e626, p. 1-17. (2024: 3 - IF, Q2 - JCR, 1.115 - SJR, Q1 - SJR). ISSN 0022-0175. Dostupné na: https://doi.org/10.1002/jocb.626 (VEGA č. 2/0026/21 : Jazykovo-kognitívne dopady sociálno-ekonomických, kultúrnych a vzdelávacích podmienok v predškolskom veku na vývin čitateľskej gramotnosti v primárnom vzdelávaní). APVV-19-0074 : Stratégie efektívneho čitateľského správania a ich skúmanie v kľúčových etapách vývinu gramotnosti Typ: ADCA
  • URBAN, Kamila. Tvorivé riešenie problémov 21. storočia. In "Človek a spoločnosť v čase multikríz: Minulosť, súčasnosť a budúcnosť". Editorka: Vladimíra Čavojová. - Bratislava : Centrum spoločenských a psychologických vied SAV, 2025, s. 23. ISBN 978-80-8298-015-1 online. Dostupné na internete: https://psychologia.sav.sk/wp-content/uploads/Kniha-abstraktov-1.pdf (09I03-03-V04-00423 : From Game to Reality: Enhancing Knowledge Transfer in Computer-Based Learning Environments) Typ: AFD
  • URBAN, Kamila. Úvodná prednáška „Metakognícia a autoregulované učenie: Cesta k efektívnemu vzdelávaniu a well-beingu". In Dieťa v ohrození 2025 : Spoločne za duševné zdravie: Prevencia a intervencia. - Bratislava : Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, 2025, s. 14. Dostupné na internete: https://vudpap.sk/wp-content/uploads/2025/04/rozsireny-program-DVO-2025.pdf Typ: GII
  • URBAN, Kamila - KODADOVÁ, Eleonóra - ZÁPOTOČNÁ, Oľga. Assessing reading comprehension in first graders: Insights from free recall and multiple-choice tests. In Proceedings of the 2nd Literacy Summit. - Cologne : University of Cologne, 2025, s. 50. Dostupné na internete: https://eln.eu/wp-content/uploads/2025/03/Book-of-abstracts-Summit-2025_Final-1.pdf Typ: GII
  • URBAN, Marek - LUKAVSKÝ, Jiří - BROM, Cyril - HEIN, Veronika - SVACHA, Filip - DĚCHTĚRENKO, Filip - URBAN, Kamila. Prompting for creative problem-solving: A process-mining study. In Learning and Instruction, 2025, vol. 99, article number 102156, p. 1-11. (2024: 4.9 - IF, Q1 - JCR, 2.236 - SJR, Q1 - SJR). ISSN 0959-4752. Dostupné na: https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2025.102156 Typ: ADCA
  • URBAN, Marek - BROM, Cyril - LUKAVSKÝ, Jiří - DĚCHTĚRENKO, Filip - HEIN, Veronika - SVACHA, Filip - KMONÍČKOVÁ, Petra - URBAN, Kamila. “ChatGPT can make mistakes. Check important info.” Epistemic beliefs and metacognitive accuracy in students' integration of ChatGPT content into academic writing. In British Journal of Educational Technology, 2025, vol. 56, iss. 5, pp. 1897-1918. (2024: 8.1 - IF, Q1 - JCR, 2.69 - SJR, Q1 - SJR). ISSN 0007-1013. Dostupné na: https://doi.org/10.1111/bjet.13591 Typ: ADCA
  • URBAN, Marek - URBAN, Kamila. Does Metacognition Matter in Creative Problem-Solving? A Mixed-Methods Analysis of Writing. In Journal of Creative Behavior, 2025, vol. 59, iss. 1, e630, pp. 1–18. (2024: 3 - IF, Q2 - JCR, 1.115 - SJR, Q1 - SJR). ISSN 0022-0175. Dostupné na: https://doi.org/10.1002/jocb.630 (VEGA č. 2/0026/21 : Jazykovo-kognitívne dopady sociálno-ekonomických, kultúrnych a vzdelávacích podmienok v predškolskom veku na vývin čitateľskej gramotnosti v primárnom vzdelávaní). APVV-19-0074 : Stratégie efektívneho čitateľského správania a ich skúmanie v kľúčových etapách vývinu gramotnosti Typ: ADCA
    Citácie:
    [1.1] BENEDEK, M. - LEBUDA, I. Managing Your Muse: Exploring Three Levels of Metacognitive Control in Creative Ideation. In CREATIVITY RESEARCH JOURNAL. ISSN 1040-0419, 2024 MAY 13 2024. Dostupné na: https://doi.org/10.1080/10400419.2024.2347770, Registrované v: WOS
    [1.1] DUMAS, D. - KAUFMAN, J.C. Evaluation is Creation: Self and Social Judgments of Creativity Across the Four-C Model. In EDUCATIONAL PSYCHOLOGY REVIEW. ISSN 1040-726X, SEP 2024, vol. 36, no. 3. Dostupné na: https://doi.org/10.1007/s10648-024-09947-1, Registrované v: WOS
    [1.1] HUANG, Y.J. - ZHANG, J.L. - XU, Y. - BU, Y.J. How can digital innovation capabilities of Chinese college students be cultivated?. In INTERNATIONAL JOURNAL OF MANAGEMENT EDUCATION. ISSN 1472-8117, NOV 2024, vol. 22, no. 3. Dostupné na: https://doi.org/10.1016/j.ijme.2024.101085, Registrované v: WOS
    [1.1] LEBUDA, I. - BENEDEK, M. A meta-perspective on the creative metacognition framework. Reply to comments on " A systematic framework of creative metacognition ". In PHYSICS OF LIFE REVIEWS. ISSN 1571-0645, SEP 2024, vol. 50, p. 66-71. Dostupné na: https://doi.org/10.1016/j.plrev.2024.06.012, Registrované v: WOS
    [1.1] LóPEZ, U.H. - VáZQUEZ-VíLCHEZ, M. - SALMERóN-VíLCHEZ, P. The Contributions of Creativity to the Learning Process within Educational Approaches for Sustainable Development and/or Ecosocial Perspectives: A Systematic Review. In EDUCATION SCIENCES. AUG 2024, vol. 14, no. 8. Dostupné na: https://doi.org/10.3390/educsci14080824, Registrované v: WOS
    [1.1] YANG, X.M. - XU, F.L. - QIN, K.Y. - YU, Y.D. - ZHENG, Q.S. - ZHU, A.Q. - HU, B.Y. - GU, C.H. How does the Dunning-Kruger effect happen in creativity? The creative self-concept matters. In THINKING SKILLS AND CREATIVITY. ISSN 1871-1871, DEC 2024, vol. 54. Dostupné na: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101638, Registrované v: WOS
    [1.1] ZIELINSKA, A. - LEBUDA, I. - CZERWONKA, M. - KARWOWSKI, M. Self-Regulation Prompts Improve Creative Performance. In JOURNAL OF CREATIVE BEHAVIOR. ISSN 0022-0175, 2024 JUN 12 2024. Dostupné na: https://doi.org/10.1002/jocb.674, Registrované v: WOS
    [3.1] AYDIN, Ümit - ÖZTÜRK, Mesut. The Effect of Metacognitive Training on Mathematics Achievement and Problem Solving: A Meta Analysis Research. In MANISA CELAL BAYAR UNIVERSITY JOURNAL OF THE FACULTY OF EDUCATION. ISSN: 1309-8918, Vol. 12, No 2, 2024, pp. 286-304. Dostupné na: https://doi.org/10.52826/mcbuefd.1450124
    [3.1] ERDOĞAN, Fatma – KALKAN, Sinan. Delving into the Critical Thinking Skills of Pre-Service Mathematics Teachers with Their Metacognitive Awareness. In PARTICIPATORY EDUCATIONAL RESEARCH, Vol.11, No. 6, 2024, pp. 280-299, ISSN: 2148-6123. Dostupné na: http://dx.doi.org/10.17275/per.24.90.11.6
    [3.1] ERWANI ROZI, Nur - MOHTAR, Lilia Ellany - AYOP, Shahrul Kadri. Development and Validation of Motivational Instrument for Form Four Physics Students in Secondary Schools: An Exploratory Factor Analysis (EFA). In SEMARAK INTERNATIONAL JOURNAL OF APPLIED PSYCHOLOGY. ISSN 3030-525X, Vol. 1, Issue 1 (2024), pp. 1-11. Dostupné na: https://doi.org/10.37934/sijap/1.1.111b
    [3.1] FAHDIANSYAH, D. - RAMLI. S - AQIL, M. - ABDULLAH, M. S. Pengaruh Diversitas, Inklusi dan Kreatifitas Kerja terhadap Kinerja Pegawai di Perwakilan BKKBN Provinsi Sulawesi Barat. In JOURNAL OF MANAGEMENT BRANDING, Vol. 2, No. 2, (August) 2025, ISSN 3047-3179, pp. 207-219
    [3.1] LIU, M. - JUN ZHANG, L. - J. E. NEUFELD, T. Chinese EFL learners’ GenAI literacy in digital multimodal composing and self-regulated writing: chain mediation effects of needs satisfaction and creative self-concept. In INNOVATION IN LANGUAGE LEARNING AND TEACHING, ISSN 1750-1237, 2025, pp. 1-27. Dostupné na: https://doi.org/10.1080/17501229.2025.2549754
  • URBAN, Marek - URBAN, Kamila. Do We Need Metacognition for Creativity? A Necessary Condition Analysis of Creative Metacognition. In Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 2025, vol. 19, no. 6, p. 1467–1483. (2024: 2.7 - IF, Q2 - JCR, 1.128 - SJR, Q1 - SJR). ISSN 1931-3896. Dostupné na: https://doi.org/10.1037/aca0000647 (VEGA č. 2/0026/21 : Jazykovo-kognitívne dopady sociálno-ekonomických, kultúrnych a vzdelávacích podmienok v predškolskom veku na vývin čitateľskej gramotnosti v primárnom vzdelávaní). APVV-19-0074 : Stratégie efektívneho čitateľského správania a ich skúmanie v kľúčových etapách vývinu gramotnosti Typ: ADCA
    Citácie:
    [1.1] BENEDEK, Mathias - LEBUDA, Izabela. Managing Your Muse: Exploring Three Levels of Metacognitive Control in Creative Ideation. In CREATIVITY RESEARCH JOURNAL, 2024, vol., no. ISSN 1040-0419. Dostupné na: https://doi.org/10.1080/10400419.2024.2347770, Registrované v: WOS
    [1.1] CHEN, Juanjuan - WU, Lin - WANG, Minhong - LI, Xinyu. Using a user feedback strategy to promote students' empathy and design creativity in a design-based project. In INTERNATIONAL JOURNAL OF TECHNOLOGY AND DESIGN EDUCATION, 2025, vol., no. ISSN 0957-7572. Dostupné na: https://doi.org/10.1007/s10798-025-10036-9, Registrované v: WOS
    [1.1] CHEN, Juanjuan - WU, Lin - ZHANG, Yuping - WANG, Minhong. Exploring the effects of a user feedback strategy on students' creative thinking in a design-based project. In THINKING SKILLS AND CREATIVITY, 2025, vol. 57, no., art. no. 101862. ISSN 1871-1871. Dostupné na: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2025.101862, Registrované v: WOS
    [1.1] DE CHANTAL, Pier-Luc - HOUDE-LABRECQUE, Claudelle - LEBLANC, Marie-Claudelle - ORGANISCIAK, Peter. Investigating Lasting Effects of Real-Time Feedback on Originality and Evaluation Accuracy. In CREATIVITY RESEARCH JOURNAL, 2024, vol., no. ISSN 1040-0419. Dostupné na: https://doi.org/10.1080/10400419.2024.2441014, Registrované v: WOS
    [1.1] DUMAS, Denis - KAUFMAN, James C. Evaluation is Creation: Self and Social Judgments of Creativity Across the Four-C Model. In EDUCATIONAL PSYCHOLOGY REVIEW, 2024, vol. 36, no. 3, art. no. 107. ISSN 1040-726X. Dostupné na: https://doi.org/10.1007/s10648-024-09947-1, Registrované v: WOS
    [1.1] HOSSBACH, Christian - ISAKSEN, Scott G. AI-Augmented Approaches to Creative Problem-Solving: A Metacognitive Perspective. In CREATIVITY AND INNOVATION MANAGEMENT, 2025, vol., no. ISSN 0963-1690. Dostupné na: https://doi.org/10.1111/caim.70003, Registrované v: WOS
    [1.1] MIRAVETE, Sebastien - TRICOT, Andre. Are Some People Generally More Creative Than Others? A Systematic Review of Fifty Years' Research. In EDUCATIONAL PSYCHOLOGY REVIEW, 2024, vol. 36, no. 3, art. no. 99. ISSN 1040-726X. Dostupné na: https://doi.org/10.1007/s10648-024-09926-6, Registrované v: WOS
    [1.1] NGUYEN, Tin L. - PRABHU, Rohan. The ACT-ON Ideas Framework: A Contingency Perspective on Creative Self-Regulation. In JOURNAL OF CREATIVE BEHAVIOR, 2025, vol. 59, no. 1, art. no. e1537. ISSN 0022-0175. Dostupné na: https://doi.org/10.1002/jocb.1537, Registrované v: WOS
    [1.1] SAW, Guan K. - KUNISAKI, Lindsey T. - LIN, Shengjie - CULBERTSON, Ryan - MEGYESI-BREM, Kimberly A. Opportunities for Deeper Learning and Adolescents' Creative Thinking Competency in STEM: The Mediating Role of Situated Expectancy-Value Beliefs. In INTERNATIONAL JOURNAL OF SCIENCE AND MATHEMATICS EDUCATION, 2025, vol., no. ISSN 1571-0068. Dostupné na: https://doi.org/10.1007/s10763-025-10567-6, Registrované v: WOS
    [1.1] YANG, Xiaomeng - XU, Fanglei - QIN, Keyi - YU, Yida - ZHENG, Qishan - ZHU, Anqi - HU, Biying - GU, Chuanhua. How does the Dunning-Kruger effect happen in creativity? The creative self-concept matters. In THINKING SKILLS AND CREATIVITY, 2024, vol. 54, no., art. no. 101638. ISSN 1871-1871. Dostupné na: https://doi.org/10.1016/j.tsc.2024.101638, Registrované v: WOS
    [3.1] CIFRE-HERRANDO, M. - SOLAZ-PORTOLÉS, J. J. - LÓPEZ, V. S. Explorando el impacto de la reflexión cognitiva y la calibración sobre tareas creativas científicas en la educación secundaria. In EPSIR: European Public and Social Innovation Review, Vol. 11, 2026. Dostupné na: https://doi.org/10.31637/epsir-2026-1991
    [3.1] DUMAS, Denis – DOHERTY, Michael. Learning in the arts. In HANDBOOK OF RESEARCH ON LEARNING AND INSTRUCTION. Third Edition, Routledge, 2024. R. Mayer, P. Alexander, & L. Fiorella (Eds.), In press, November 2024.
    [3.1] ZIELIŃSKA, Aleksandra – CZERWONKA, Marta – KARWOWSKI, Maciej. Another brick in the wall? Comment on “A systematic framework of creative metacognition” by I. Lebuda & M. Benedek. In PHYSICS OF LIFE REVIEWS. ISSN 1571-0645, December 2023, Vol. 47, Pages 159-161. Dostupné na: https://doi.org/10.1016/j.plrev.2023.10.018
  • URBAN, Marek - PESOUT, Ondra - URBAN, Kamila. Investigating the Relationship Between Need Satisfaction and Creative Performance: Intrinsically Motivated Students Value Creativity. In Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 2025, vol. 19, no. 5, p. 977–987. (2024: 2.7 - IF, Q2 - JCR, 1.128 - SJR, Q1 - SJR). ISSN 1931-3896. Dostupné na: https://doi.org/10.1037/aca0000672 (VEGA č. 2/0026/21 : Jazykovo-kognitívne dopady sociálno-ekonomických, kultúrnych a vzdelávacích podmienok v predškolskom veku na vývin čitateľskej gramotnosti v primárnom vzdelávaní). APVV-19-0074 : Stratégie efektívneho čitateľského správania a ich skúmanie v kľúčových etapách vývinu gramotnosti Typ: ADCA
    Citácie:
    [1.1] LIU, Meilu - ZHANG, Lawrence Jun - NEUFELD, Timothy J. E. Chinese EFL learners' GenAI literacy in digital multimodal composing and self-regulated writing: chain mediation effects of needs satisfaction and creative self-concept. In INNOVATION IN LANGUAGE LEARNING AND TEACHING, 2025, vol., no. ISSN 1750-1229. Dostupné na: https://doi.org/10.1080/17501229.2025.2549754, Registrované v: WOS
    [3.1] FILIMON, Andreea-Gabriela - CANDEL, Octav-Sorin. The relationship between the climate of student organizations, motivation and the volunteers’ creativity: A moderator analysis. In ANNALS OF THE „ALEXANDRU IOAN CUZA” UNIVERSITY: Psychology Series. ISSN 2069-1386, Volume 33, 2024, pp. 67-85.
  • URBAN, Marek - KALLOVÁ, Nikola - VIGIL AVILÉS, Dany Josué - JANG, Yeaeun - URBAN, Kamila. Be Our (Uninvited) Guest. Experiences and Challenges of International Doctoral Students in the Czech Republic. In Higher Education Quarterly, 2025, volume 79, issue 2, e70013, p. 1-15. (2024: 2.3 - IF, Q1 - JCR, 0.862 - SJR, Q1 - SJR). ISSN 0951-5224. Dostupné na: https://doi.org/10.1111/hequ.70013 (VEGA č. 2/0065/25 : Úloha autoregulovaného učenia na rôznych stupňoch vzdelávania) Typ: ADMA
  • URBAN, Marek. ATLASti: Ako na konvergentný zmiešaný výskum s atlas.ti. In XXIV. ročník Mezinárodní konference QAK : Tisíc tváří aplikace kvalitativních metod (Sborník abstrakt). 1. vyd. - Praha : Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Prahe, 2025, s. 31. Typ: GII
  • URBAN, Marek - URBAN, Kamila - LUKAVSKÝ, Jiří - HRABALOVÁ, Veronika - SVACHA, Filip - DĚCHTĚRENKO, Filip - BROM, Cyril. The Role of Human-AI Collaboration in Writing: Insights from Student Interactions with ChatGPT. In Proceedings of the 2nd Literacy Summit. - Cologne : University of Cologne, 2025, s. 26. Dostupné na internete: https://eln.eu/wp-content/uploads/2025/03/Book-of-abstracts-Summit-2025_Final-1.pdf Typ: GII
Ohlasy:
1.1Citácie v zahraničných publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science Core Collection
1.2Citácie v zahraničných publikáciách registrované v databáze SCOPUS
2.1Citácie v domácich publikáciách registrované v citačných indexoch Web of Science Core Collection
2.2Citácie v domácich publikáciách registrované v databáze SCOPUS
*3Citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch
3.1Citácie v zahraničných publikáciách neregistrované v citačných indexoch
3.2Citácie v zahraničných publikáciách registrované v iných vedeckých citačných databázach, ako je Web of Science Core Collection a Scopus
*4Citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch
4.1Citácie v domácich publikáciách neregistrované v citačných indexoch
4.2Citácie v domácich publikáciách registrované v iných vedeckých citačných databázach, ako je Web of Science Core Collection a Scopus
5Recenzie v zahraničných publikáciách
6Recenzie v domácich publikáciách
7Umelecké kritiky zahraničné
8Umelecké kritiky domáce
9Reprodukcie umeleckých diel autora v zahraničnej publikácii alebo médiu
*9Citácie v zahraničných publikáciách registrované v iných vedeckých citačných databázach, ako je Web of Science Core Collection a Scopus
10Reprodukcie umeleckých diel autora domácej publikácii alebo médiu
*10Citácie v domácich publikáciách registrované v iných vedeckých citačných databázach, ako je Web of Science Core Collection a Scopus