Rozpoznávanie a zvládanie hranice nechceného v intimite a sexualite |
Recognising and managing the boundaries of the unwanted in intimacy and sexuality |
Doba trvania: |
1. 1. 2025 – 31. 12. 2028 |
Evidenčné číslo: |
2/0072/25 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
doc. PhDr. Bianchi Gabriel, PhD., DrSc. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
prof. PaedDr. Prokop Pavol, DrSc., Mgr. Šudila Žilinská Miroslava, PhD. |
Anotácia: |
Vedecký projekt nadväzuje na predchádzajúce výskumné zistenia oboch hlavných riešiteľov v oblasti sexuality,intimity a sexuáleho zdravia. Skladá sa z troch parciálnych empirických štúdií, z ktorých prvá nadväzuje napublikáciu Limits in sexual interaction (Bianchi, G., Fusková, J., 2018), ktorá vyústila do konštatovania potrebyďalšieho preskúmania vnútornej inkonzistencie a inkongruencie sexuálnych skriptov sexuálnych aktérov apartnerov a vzťahu k sexuálnej subjektivite (najmä žien). Druhá štúdia je empirické overovanie konceptuextimácie, protikladu intimity, ktorá vychádza z neopsychoanalytickej teórie J. Lacana, introdukovanej do oblastiduševného zdravia S.Tisseronom (2002, 2011); otváranie intímnych obsahov do sociálneho a partnerskéhopriestoru je sprevádzané rizikom ohrozenia sebaobrazu, hanby, viny a sociálneho odmietnutia a normatívnymivýzvami liminalite sexuality. Tretia štúdia overuje evolučný vplyv na agresivitu pri sexuálnej interakcii -rozpoznávanie sexuálnej vokalizácie pomyselnej osoby. |
Skúmanie rodičovských ciest: Well-being, ko-rodičovstvo a normativita v jednorodičovských a zmiešaných rodinách |
Exploring the Pathways of Parenthood: Well-being, Co-Parenting, and Normativity in Single and Blended Families |
Doba trvania: |
1. 1. 2025 – 31. 12. 2028 |
Evidenčné číslo: |
2/0108/25 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
doc. Mgr. Popper Miroslav, CSc. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
Mgr. Hargašová Lucia, PhD., Mgr. Kővérová Estera, PhD., Mgr. Očenášová Zuzana, PhD., Mgr. Petrjánošová Magda, PhD. |
Anotácia: |
Projekt je zameraný na skúmanie rodičovstiev v dvoch najrýchlejšie rastúcich rodinných formách, ktorými sú jednorodičovské a zmiešané rodiny. Zároveň sa sústreďuje na starostlivosť o dieťa oboma biologickými rodičmi aj po rozpade pôvodnej rodiny, čo prináša rôzne formy a výzvy ko-rodičovstva. Keďže sa tieto zmeny odohrávajú v istom štrukturálnom a normatívnom kontexte, projekt bude mapovať aj expertné poznatky a skúsenosti pracovníčok a pracovníkov, ktorí sa venujú rodinnej agende s uvedenými formami rodičovstva. Hlavným cieľom projektu je analyzovať rôznorodé formy rodičovstva a ko-rodičovstva, pozitíva a negatíva rodičovských stratégií, zistiť ako vplývajú na well-being detí a rodičov a ako jednotliví členovia rodiny vnímajú a redefinujú normatívne roly. Zároveň sa projekt zameria na to, do akej miery nástroje rodinnej politiky reflektujú aktuálne potreby rôznych rodinných foriem. |
Učenie sa z intímnych vzťahov u mladých dospelých na Slovensku: úloha typov vzťahu a kognitívnej rigidity |
Learning from intimate relationships among young adults in Slovakia: the role of relationship types and cognitive rigidity |
Doba trvania: |
1. 1. 2024 – 31. 12. 2027 |
Evidenčné číslo: |
2/0173/24 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Kallová Nikola, PhD. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
prof. PhDr. Lukšík Ivan, CSc., Mgr. Prošek Tomáš, PhD. |
Spoluriešitelia mimo SAV: |
Lichner Vladimí |
Anotácia: |
Projekt má longitudinálnym zmiešaným dizajnom zachytiť zmeny v reportovanom učení sa z intímnych vzťahov u mladých dospelých na Slovensku aj úlohu, ktorú v tom zohrávajú typy vzťahov i zmeny v nich, kognitívna rigidita a kultúrne modely. Fenomén učenia sa z intímnych vzťahov (UIV), teda zmien v myslení a správaní sprostredkovaných vzťahovou skúsenosťou, facilituje zvýšenú vzťahovú kvalitu aj vzťahový vývin. Predstavuje tak aplikačný potenciál pre edukačnú aj klinickú prax. Viaceré oblasti tohto fenoménu sú však zatiaľ nezmapované. Predkladaný projekt nadväzuje na projekt APVV 18-0303 (2019-2023) zameraný na tému intímnych vzťahov a kvalitu života v adolescencii a mladej dospelosti, ktorého výsledkom sú aj kvalitatívne exploratívne štúdie o UIV, identifikujúce jeho tri kľúčové aspekty (identita, vzťahové zručnosti, vzťahové rozhodovanie). Tieto zistenia majú byť v projekte využité pri vyvíjaní a validizácii nástroja na meranie UIV, ktorý vo vedeckom diskurze chýba, a na zaplnenie ďalších medzier vo výskume. |
Úloha autoregulovaného učenia na rôznych stupňoch vzdelávania |
The Role of Self-Regulated Learning Across Educational Stages |
Doba trvania: |
1. 1. 2025 – 31. 12. 2027 |
Evidenčné číslo: |
2/0065/25 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
PhDr. Urban Marek, PhD. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
Mgr. Brziak Matúš, doc., PhDr. Jančík Petrová Zuzana, PhD., Mgr. Šebáň Peter, PhD., Mgr. Urban Kamila, PhD., prof. PhDr. Zápotočná Oľga, CSc. |
Anotácia: |
Tento výskumný projekt má za cieľ preskúmať mechanizmy, prostredníctvom ktorých autoregulované učenie(SRL) ovplyvňuje čitateľskú gramotnosť a schopnosti riešenia problémov v rôznych vzdelávacích stupňoch, odpredškolského veku až po univerzitné vzdelávanie. Napriek dôležitosti SRL v oblasti edukačnej psychológiezostávajú komplexné aplikácie od raného vzdelávania až po vysokoškolské vzdelávanie fragmentované. Nášprojekt rieši túto medzeru skúmaním toho, ako ovplyvňujú jednotlivé schopnosti autoregulovaného učenia ranúgramotnosť detí a tiež schopnosti riešiť rôzne druhy problémov a ako tie spätne ovplyvňujú efektívne učenie vovyššom veku. Projekt kombinuje experimentálne a korelačné štúdie so zmiešaným výskumom, aby poskytollepšie porozumenie úlohe SRL pri podpore čitateľskej gramotnosti a schopnosti riešiť komplexné problémy, čímpripravuje cestu pre efektívnejšie vzdelávacie a vyučovacie stratégie prispôsobené potrebám žiakov a študentovna rôznych vzdelávacích stupňoch. |
NORCIS - Vzťah sociálnych noriem, medziskupinového kontaktu a sociálnych identít pri formovaní solidarity v prospech znevýhodnených skupín |
The interplay of social norms, intergroup contact, and social identities in shaping solidarity on behalf of disadvantaged groups |
Doba trvania: |
1. 7. 2024 – 31. 12. 2027 |
Evidenčné číslo: |
APVV-23-0119 |
Program: |
APVV |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Lášticová Barbara, PhD. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
Mgr. Mikhina Elena, Mgr. Poslon Xenia Daniela, PhD., Mgr. Prošek Tomáš, PhD., Mgr. Urban Kamila, PhD. |
Spoluriešitelia mimo SAV: |
Andrej Findor, Fakulta sociálnych a ekonomických vied UK v Bratislave |
Anotácia: |
Tolerancia a rešpekt sú základom spravodlivej spoločnosti. Ľudia patriaci k znevýhodneným skupinám však bývajú vylučovaní z nášho morálneho okruhu a diskriminačné postoje a správanie vážne ovplyvňujú ich životy. Preto sociálni vedci/vedkyne skúmajú rôzne determinanty týchto postojov a ich dôsledky pre správanie. Empirický výskum, ktorý by sa zameriaval na porozumenie vzťahu medzi vnímanými sociálnymi normami, medziskupinovým kontaktom a solidárnym konaním je však zriedkavý. Projekt sa zameriava na komplexný vzťah sociálnych noriem, medziskupinového kontaktu, identity a socio-kognitívnych procesov a ich vplyv na medziskupinovú solidaritu a hostilitu voči trom znevýhodneným skupinám - Rómom/Rómkam, LGBTQ+ a ukrajinským utečencom/utečenkám, ktorí predstavujú najvýraznejšie nečlenské skupiny na Slovensku, no líšia sa úrovňou a povahou medziskupinového kontaktu a prevládajúcimi sociálnymi normami, ktoré formujú vnímanie toho, či si "zaslúžia" našu solidaritu. Vychádzajúc zo socio-kognitívneho prístupu a perspektívy sociálnej identity v sociálnej psychológii chápeme sociálne normy ako spoločensky zdieľané javy vyplývajúce z procesov identifikácie so skupinou, ktoré opisujú i predpisujú vhodné postoje a správanie. Prostredníctvom rigorózneho výskumu s použitím zmiešaných metód (analýza diskurzu, fokusové skupiny, dotazníkové prieskumy, experiment) budeme mapovať rôzne aspekty toho, čo sa komunikuje prostredníctvom sociálnych noriem (politický diskurz), čo ľudia následne vnímajú a cítia (subjektívne vnímanie a prežívanie noriem), ako sa to premieta do ich kognitívnych reprezentácií na individuálnej úrovni (sociálno-kognitívne a identitné mechanizmy) a aké to má dôsledky pre medziskupinové vzťahy (napr. solidarita resp. hostilita). Budeme tiež skúmať heterogenitu v podpore znevýhodnených skupín, ktorá môže súvisieť s individuálnymi rozdielmi medzi participantmi/participantkami, ale aj so stereotypmi pripisovanými týmto skupinám a ich statusom v slovenskej spoločnosti. |
RAWSP - Reziliencia, aktérstvo a well-being jednorodičovských rodín na Slovensku |
Resiliency, agency and well-being of single parent families in Slovakia |
Doba trvania: |
1. 9. 2024 – 31. 8. 2027 |
Evidenčné číslo: |
APVV-23-0102 |
Program: |
APVV |
Zodpovedný riešiteľ: |
doc. Mgr. Popper Miroslav, CSc. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
Mgr. Kővérová Estera, PhD., Mgr. Očenášová Zuzana, PhD., Mgr. Petrjánošová Magda, PhD. |
Anotácia: |
Cieľom projektu je zmapovať životné podmienky, well-being, aktérstvo a rezilienciu jednorodičovských domácnostína Slovensku, na čele ktorých sú nielen členovia majoritnej populácie, ale aj utečenkyne z Ukrajiny. Utečeneckápopulácia je zaradená vzhľadom na fakt, že v nasledujúcich rokoch možno v Európe očakávať ďalšie utečeneckévlny v dôsledku vojnových konfliktov a klimatických zmien a intersekc ionalita jednorodičovstva a utečeneckéhostatusu je nedostatočne preskúmaná. Jednorodičovské rodiny sú vystavené rizikám nedostatočných zdrojov(finančných, materiálnych, času potrebného na starostlivosť o rodinu a domácnosť a flexibility), horšejzamestnanosti (nízky príjem a neisté podmienky) a nedostatočných politík (na zabezpečenie životnej úrovne detí),ktoré sú navzájom prepojené. Do úvahy budeme brať aj prierezové aspekty, ako rod, utečenecký status ageografická poloha, aby sme obohatili medzinárodný výskum. Na riešenie týchto problémov použijeme niekoľkovýskumných metód: a) hĺbkovú deskriptívnu demografickú analýzu existujúcich dát o situácii slovenskýchjednorodičovských domácností kombináciou zdrojov údajov z rôznych dostupných datasetov; b) orig inálnykvantitatívny prieskum slovenských jednorodičov zameraný na poskytnutie komplexného obrazu domácností sjedným rodičom na Slovensku z hľadiska ich demografického profilu, socioekonomického postavenia, bývania,zamestnania, blahobytu a usporiadania spoločného rodičovstva; c) kvalitatívne hĺbkové rozhovory so slovenskýmijednorodičovskými matkami aj otcami, dospelými deťmi vychovanými v domácnostiach s jedným rodičom aukrajinskými matkami utečenkyňami, aby sme preskúmali stratégie osobnej reziliencie a aktérstva v rôznychsociálnych a individuálnych kontextoch. Okrem nových teoretických a empirických výsledkov má projekt ambíciuvypracovať odporúčania pre tvorcov politík, mimovládne organizácie, ako aj pre jednorodičov, s cieľom propagovaťviac spôsobov podpory tejto skupiny ľudí. |
ELISIT - Zlepšovanie čitateľskej gramotnosti prostredníctvom výučby stratégií: longitudinálna štúdia |
Enhancing Literacy Skills through Teacher Strategy Instruction: A Longitudinal Study |
Doba trvania: |
1. 7. 2024 – 30. 6. 2027 |
Evidenčné číslo: |
APVV-23-0184 |
Program: |
APVV |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Urban Kamila, PhD. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
Mgr. Brziak Matúš, doc., PhDr. Jančík Petrová Zuzana, PhD., Mgr. Šebáň Peter, PhD., PhDr. Urban Marek, PhD., prof. PhDr. Zápotočná Oľga, CSc. |
Spoluriešitelia mimo SAV: |
Mg |
Anotácia: |
Predložený výskumný projekt si kladie za cieľ vyhodnotiť účinnosť intervencie zameranej na rozvoj jazykových zručností žiactva 3. a 4. ročníkov. Nami vytvorená intervencia zahŕňa vyškolenie učiteľov v implementácii kognitívnych a metakognitívnych čitateľských stratégií do ich vyučovacej praxe počas jedného akademického roka. Projekt využíva dizajn randomizovaného longitudinálneho experimentu, kedy sa žiactvo testuje v niekoľkých časových bodoch (pre-test, mid-test, post-test a odložený post-test). Hlavným cieľom projektu je analyzovať vplyv tejto ekologicky validnej intervencie na strategické správanie žiactva počas čítania, ich metakognitívne schopnosti, porozumenie pri čítaní a čitateľskú sebaúčinnosť. Okrem toho má projekt za cieľ posúdiť, ako zakomponovanie výučby čitateľských stratégií ovplyvňuje samotných učiteľov. Aby sme získali komplexné porozumenie vplyvu intervencie na žiactvo a učiteľov, kvantitatívne dáta budú doplnené o hĺbkové kvalitatívne rozhovory s učiteľmi. Tento projekt základného výskumu má za cieľ poskytnúť dôležité longitudinálne informácie o aplikácií výučbových prístupov založených na dôkazoch do vyučovacej praxe v triedach základných škôl. |
GAME-CHANGER - - |
From Game to Reality: Enhancing Knowledge Transfer in Computer-Based Learning Environments |
Doba trvania: |
1. 9. 2024 – 31. 8. 2026 |
Evidenčné číslo: |
09I03-03-V04-00423 |
Program: |
Plán obnovy EÚ |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Urban Kamila, PhD. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
Kakimova Ainur, MA, PhDr. Urban Marek, PhD. |
Anotácia: |
Čítanie s porozumením zohráva dôležitú úlohu pri znižovaní nerovností, ale tradičné postupy v triedach často nezabezpečujú primeranú výučbu čítania s porozumením, najmä pre žiakov zo znevýhodneného prostredia. Tento projekt pod vedením Dr. Kamily Urban presahuje rámec súčasných vzdelávacích prístupov tým, že vyvíja a overuje komplexné úlohy na riešenie problémov, ktoré sú založené na skutočných problémoch (ako je zmena klímy, znečistenie, energetická kríza), pre herné vzdelávacie prostredie Missions with Monty. Missions with Monty je unikátne, s učebnými osnovami zosúladené herné vzdelávacie prostredie, ktoré kombinuje pútavý príbeh, vzdelávacie prírodovedné texty, nácvik stratégií čítania a adaptívnu spätnú väzbu na podporu prírodovednej gramotnosti a metakognície u žiakov základných a stredných škôl. Zakomponovanie aktivít na vysokej úrovni v rámci tejto počítačovej platformy s metakognitívnymi funkciami prispôsobenej učebným plánom podporuje aplikáciu vedomostí a divergentné myslenie, čo umožňuje žiakom efektívne prenášať vedomosti získané v školách do každodenného života. Táto inovatívna integrácia komplexných úloh predstavuje priekopnícky krok v oblasti vzdelávacích technológií s obrovským potenciálom zlepšiť učenie, zručnosti pri riešení problémov a celoživotné výsledky všetkých študentov. Dr. Urban má vďaka svojim odborným znalostiam v oblasti rozvoja gramotnosti a metakognície jedinečnú kvalifikáciu na vedenie tohto výskumu. Realizácia projektu v ÚVSK SAV, v. v. i. poskytne prístup k popredným odborníkom v oblasti výskumu gramotnosti na Slovensku, ako aj k výskumnej infraštruktúre a už nadviazanej spolupráci so školami, s cieľom dosiahnuť významný pokrok v oblasti znižovania nerovností vo vzdelávaní prostredníctvom implementácie inovatívnych vzdelávacích technológií. |
Antecedenty medziskupinovej solidarity v kontexte spoločenských kríz: zmiešaný výskumný prístup |
Antecedents of intergroup solidarity in the context of societal crises: a mixed method approach |
Doba trvania: |
1. 1. 2022 – 31. 12. 2025 |
Evidenčné číslo: |
2/0102/22 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Lášticová Barbara, PhD. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
Mgr. Mikhina Elena, Mgr. Poslon Xenia Daniela, PhD., Mgr. Prošek Tomáš, PhD., MSc. Zaman Sadia, MPhil. |
Anotácia: |
Spoločenské krízy môžu viesť k prejavom solidarity, ale aj prehĺbiť rozdiely medzi zvýhodnenými aznevýhodnenými skupinami a zhoršiť medziskupinové vzťahy v dôsledku zvýšenia medziskupinovej hrozby.Cieľom projektu je preskúmať čo facilituje a čo inhibuje solidaritu v prospech rôznych spoločenských skupín.Kým medziskupinový kontakt môže viesť k zvýšeniu solidarity v prospech znevýhodnených skup n a inšpirovaťzvýhodnené skupiny k tomu, aby konali ako ich “spojenci v prospech sociálnej zmeny”, medziskupinová harmónia vyplývajúca z pozitívneho kontaktu môže inhibovať kolektívnu akciu u znevýhodnených skupín. Nadruhej strane, ospravedlňovanie systému môže tak u zvýhodnených ako aj u znevýhodnených skupín inhibovaťparticipáciu na kolektívnej akcii spochybňujúcej systém. Projekt vychádza zo SIMCA modelu kolektívnej akcie,Teórie medziskupinového kontaktu a Teórie ospravedlňovania systému. Prostredníctvom zmiešanéhovýskumného prístupu preskáma antecedenty a prejavy solidarity voči Rómom a imigrantom |
Čo "ich" robí hodnými našej pomoci? Sociálno-kognitívne antecedenty postojov a medziskupinovej solidarity voči utečencom z Ukrajiny a Rómom |
What makes “them” worthy of our help? Socio-cognitive antecedents of attitudes and intergroup solidarity towards refugees from Ukraine and the Roma |
Doba trvania: |
1. 7. 2024 – 31. 12. 2025 |
Evidenčné číslo: |
APD0112 |
Program: |
Iné projekty |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Poslon Xenia Daniela, PhD. |
Anotácia: |
Predchádzajúci výskum poukázal na to, že majoritná spoločnosť má tendenciu rozlišovať medzi znevýhodnenými skupinami na základe toho, či si zaslúžia našu pomoc a solidaritu. Vnímaná vzdialenosť v dôsledku vytvárania psychologických hraníc medzi skupinami a kognitívne reprezentácie medziskupinových vzťahov ako hry s nulovým môžu viesť k nedostatočnej podpore a ľahostajnosti voči znevýhodneným skupinám. Cieľom tohto projektu je preskúmať socio-kognitívne antecedenty postojov a medziskupinovej solidarity voči utečencom a utečenkám z Ukrajiny a rómskej minorite. Štúdia 1 bude skúmať, či sú inkluzívne identity spojené s nižším morálnym vylúčením a vyššou solidaritou. V štúdii 2 budeme experimentálne manipulovať kognitívne reprezentácie sociálnych identít s cieľom znížiť psychologický dištanc a zvýšiť prijatie a podporu znevýhodnených skupín. Skúmanie podmienok nášho súcitu a solidarity a spôsobov, ako ich možno zvýšiť, je dôležité pre podporu blahobytu a integrácie utečencov a utečenek z Ukrajiny a rómskej minority. |
Moc, kontrola a zraniteľnosť v intímnych vzťahoch - digitálne technológie a starostlivosť |
- |
Doba trvania: |
1. 1. 2023 – 31. 12. 2025 |
Evidenčné číslo: |
VEGA 2/0063/23 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Šudila Žilinská Miroslava, PhD. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
Mgr. Poláková Viera, Mgr. Valkovičová Veronika, PhD. |
Anotácia: |
Kľúčovým cieľom projektu je prostredníctvom výskumu využívania digitálnych technológií preskúmať dynamiku vzťahov medzi mocou/kontrolou/zraniteľnosťou a starostlivosťou. Tejto téme sa bude venovať v oblasti intímnych partnerských vzťahov. Teoretické východiská projektu kombinujú feministickú etiku starostlivosti s poznatkami digitálnej antropológie a štúdiami vedy a technológií (STS). Projekt má exploratívny charakter a kombinuje kvantitatívne a kvalitatívne výskumné metódy: omnibusový výskum, fokusové skupiny s expertmi a expertkami z oblasti informačných technológií a pomáhajúcich profesií a hĺbkové rozhovory s ľuďmi žijúcimi v intímnych partnerských vzťahoch. Vo výskume pre nás bude dôležité tak zaznamenávanie konkrétnych praktík, ako aj ich interpretovanie. Zameriame sa na to, kedy – v akých vzťahoch a situáciách – sú digitálne technológie interpretované ako prejavy starostlivosti a nástroje ochrany, a kedy sú interpretované ako zasahovanie do autonómie jednotlivca a nástroje kontroly a prejavy násilia. |