Učenie sa z intímnych vzťahov u mladých dospelých na Slovensku: úloha typov vzťahu a kognitívnej rigidity |
Learning from intimate relationships among young adults in Slovakia: the role of relationship types and cognitive rigidity |
Doba trvania: |
1. 1. 2024 – 31. 12. 2027 |
Evidenčné číslo: |
2/0173/24 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Kallová Nikola, PhD. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
prof. PhDr. Lukšík Ivan, CSc., Mgr. Prošek Tomáš, PhD. |
Spoluriešitelia mimo SAV: |
Lichner Vladimí |
Anotácia: |
Projekt má longitudinálnym zmiešaným dizajnom zachytiť zmeny v reportovanom učení sa z intímnych vzťahov u mladých dospelých na Slovensku aj úlohu, ktorú v tom zohrávajú typy vzťahov i zmeny v nich, kognitívna rigidita a kultúrne modely. Fenomén učenia sa z intímnych vzťahov (UIV), teda zmien v myslení a správaní sprostredkovaných vzťahovou skúsenosťou, facilituje zvýšenú vzťahovú kvalitu aj vzťahový vývin. Predstavuje tak aplikačný potenciál pre edukačnú aj klinickú prax. Viaceré oblasti tohto fenoménu sú však zatiaľ nezmapované. Predkladaný projekt nadväzuje na projekt APVV 18-0303 (2019-2023) zameraný na tému intímnych vzťahov a kvalitu života v adolescencii a mladej dospelosti, ktorého výsledkom sú aj kvalitatívne exploratívne štúdie o UIV, identifikujúce jeho tri kľúčové aspekty (identita, vzťahové zručnosti, vzťahové rozhodovanie). Tieto zistenia majú byť v projekte využité pri vyvíjaní a validizácii nástroja na meranie UIV, ktorý vo vedeckom diskurze chýba, a na zaplnenie ďalších medzier vo výskume. |
NORCIS - Vzťah sociálnych noriem, medziskupinového kontaktu a sociálnych identít pri formovaní solidarity v prospech znevýhodnených skupín |
The interplay of social norms, intergroup contact, and social identities in shaping solidarity on behalf of disadvantaged groups |
Doba trvania: |
1. 7. 2024 – 31. 12. 2027 |
Evidenčné číslo: |
APVV-23-0119 |
Program: |
APVV |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Lášticová Barbara, PhD. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
Mgr. Mikhina Elena, Mgr. Poslon Xenia Daniela, PhD., Mgr. Prošek Tomáš, PhD., Mgr. Urban Kamila, PhD. |
Spoluriešitelia mimo SAV: |
Andrej Findor, Fakulta sociálnych a ekonomických vied UK v Bratislave |
Anotácia: |
Tolerancia a rešpekt sú základom spravodlivej spoločnosti. Ľudia patriaci k znevýhodneným skupinám však bývajú vylučovaní z nášho morálneho okruhu a diskriminačné postoje a správanie vážne ovplyvňujú ich životy. Preto sociálni vedci/vedkyne skúmajú rôzne determinanty týchto postojov a ich dôsledky pre správanie. Empirický výskum, ktorý by sa zameriaval na porozumenie vzťahu medzi vnímanými sociálnymi normami, medziskupinovým kontaktom a solidárnym konaním je však zriedkavý. Projekt sa zameriava na komplexný vzťah sociálnych noriem, medziskupinového kontaktu, identity a socio-kognitívnych procesov a ich vplyv na medziskupinovú solidaritu a hostilitu voči trom znevýhodneným skupinám - Rómom/Rómkam, LGBTQ+ a ukrajinským utečencom/utečenkám, ktorí predstavujú najvýraznejšie nečlenské skupiny na Slovensku, no líšia sa úrovňou a povahou medziskupinového kontaktu a prevládajúcimi sociálnymi normami, ktoré formujú vnímanie toho, či si "zaslúžia" našu solidaritu. Vychádzajúc zo socio-kognitívneho prístupu a perspektívy sociálnej identity v sociálnej psychológii chápeme sociálne normy ako spoločensky zdieľané javy vyplývajúce z procesov identifikácie so skupinou, ktoré opisujú i predpisujú vhodné postoje a správanie. Prostredníctvom rigorózneho výskumu s použitím zmiešaných metód (analýza diskurzu, fokusové skupiny, dotazníkové prieskumy, experiment) budeme mapovať rôzne aspekty toho, čo sa komunikuje prostredníctvom sociálnych noriem (politický diskurz), čo ľudia následne vnímajú a cítia (subjektívne vnímanie a prežívanie noriem), ako sa to premieta do ich kognitívnych reprezentácií na individuálnej úrovni (sociálno-kognitívne a identitné mechanizmy) a aké to má dôsledky pre medziskupinové vzťahy (napr. solidarita resp. hostilita). Budeme tiež skúmať heterogenitu v podpore znevýhodnených skupín, ktorá môže súvisieť s individuálnymi rozdielmi medzi participantmi/participantkami, ale aj so stereotypmi pripisovanými týmto skupinám a ich statusom v slovenskej spoločnosti. |
ELISIT - Zlepšovanie čitateľskej gramotnosti prostredníctvom výučby stratégií: longitudinálna štúdia |
Enhancing Literacy Skills through Teacher Strategy Instruction: A Longitudinal Study |
Doba trvania: |
1. 7. 2024 – 30. 6. 2027 |
Evidenčné číslo: |
APVV-23-0184 |
Program: |
APVV |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Urban Kamila, PhD. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
Mgr. Brziak Matúš, doc., PhDr. Jančík Petrová Zuzana, PhD., Mgr. Šebáň Peter, PhD., prof. PhDr. Zápotočná Oľga, CSc. |
Spoluriešitelia mimo SAV: |
Mg |
Anotácia: |
Predložený výskumný projekt si kladie za cieľ vyhodnotiť účinnosť intervencie zameranej na rozvoj jazykových zručností žiactva 3. a 4. ročníkov. Nami vytvorená intervencia zahŕňa vyškolenie učiteľov v implementácii kognitívnych a metakognitívnych čitateľských stratégií do ich vyučovacej praxe počas jedného akademického roka. Projekt využíva dizajn randomizovaného longitudinálneho experimentu, kedy sa žiactvo testuje v niekoľkých časových bodoch (pre-test, mid-test, post-test a odložený post-test). Hlavným cieľom projektu je analyzovať vplyv tejto ekologicky validnej intervencie na strategické správanie žiactva počas čítania, ich metakognitívne schopnosti, porozumenie pri čítaní a čitateľskú sebaúčinnosť. Okrem toho má projekt za cieľ posúdiť, ako zakomponovanie výučby čitateľských stratégií ovplyvňuje samotných učiteľov. Aby sme získali komplexné porozumenie vplyvu intervencie na žiactvo a učiteľov, kvantitatívne dáta budú doplnené o hĺbkové kvalitatívne rozhovory s učiteľmi. Tento projekt základného výskumu má za cieľ poskytnúť dôležité longitudinálne informácie o aplikácií výučbových prístupov založených na dôkazoch do vyučovacej praxe v triedach základných škôl. |
Antecedenty medziskupinovej solidarity v kontexte spoločenských kríz: zmiešaný výskumný prístup |
Antecedents of intergroup solidarity in the context of societal crises: a mixed method approach |
Doba trvania: |
1. 1. 2022 – 31. 12. 2025 |
Evidenčné číslo: |
2/0102/22 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Lášticová Barbara, PhD. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
Mgr. Poslon Xenia Daniela, PhD., Mgr. Prošek Tomáš, PhD., Mgr. Savić Teodora |
Anotácia: |
Spoločenské krízy môžu viesť k prejavom solidarity, ale aj prehĺbiť rozdiely medzi zvýhodnenými aznevýhodnenými skupinami a zhoršiť medziskupinové vzťahy v dôsledku zvýšenia medziskupinovej hrozby.Cieľom projektu je preskúmať čo facilituje a čo inhibuje solidaritu v prospech rôznych spoločenských skupín.Kým medziskupinový kontakt môže viesť k zvýšeniu solidarity v prospech znevýhodnených skup n a inšpirovaťzvýhodnené skupiny k tomu, aby konali ako ich “spojenci v prospech sociálnej zmeny”, medziskupinová harmónia vyplývajúca z pozitívneho kontaktu môže inhibovať kolektívnu akciu u znevýhodnených skupín. Nadruhej strane, ospravedlňovanie systému môže tak u zvýhodnených ako aj u znevýhodnených skupín inhibovaťparticipáciu na kolektívnej akcii spochybňujúcej systém. Projekt vychádza zo SIMCA modelu kolektívnej akcie,Teórie medziskupinového kontaktu a Teórie ospravedlňovania systému. Prostredníctvom zmiešanéhovýskumného prístupu preskáma antecedenty a prejavy solidarity voči Rómom a imigrantom |
Čo "ich" robí hodnými našej pomoci? Sociálno-kognitívne antecedenty postojov a medziskupinovej solidarity voči utečencom z Ukrajiny a Rómom |
What makes “them” worthy of our help? Socio-cognitive antecedents of attitudes and intergroup solidarity towards refugees from Ukraine and the Roma |
Doba trvania: |
1. 7. 2024 – 31. 12. 2025 |
Evidenčné číslo: |
APD0112 |
Program: |
Iné projekty |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Poslon Xenia Daniela, PhD. |
Anotácia: |
Predchádzajúci výskum poukázal na to, že majoritná spoločnosť má tendenciu rozlišovať medzi znevýhodnenými skupinami na základe toho, či si zaslúžia našu pomoc a solidaritu. Vnímaná vzdialenosť v dôsledku vytvárania psychologických hraníc medzi skupinami a kognitívne reprezentácie medziskupinových vzťahov ako hry s nulovým môžu viesť k nedostatočnej podpore a ľahostajnosti voči znevýhodneným skupinám. Cieľom tohto projektu je preskúmať socio-kognitívne antecedenty postojov a medziskupinovej solidarity voči utečencom a utečenkám z Ukrajiny a rómskej minorite. Štúdia 1 bude skúmať, či sú inkluzívne identity spojené s nižším morálnym vylúčením a vyššou solidaritou. V štúdii 2 budeme experimentálne manipulovať kognitívne reprezentácie sociálnych identít s cieľom znížiť psychologický dištanc a zvýšiť prijatie a podporu znevýhodnených skupín. Skúmanie podmienok nášho súcitu a solidarity a spôsobov, ako ich možno zvýšiť, je dôležité pre podporu blahobytu a integrácie utečencov a utečenek z Ukrajiny a rómskej minority. |
Moc, kontrola a zraniteľnosť v intímnych vzťahoch - digitálne technológie a starostlivosť |
- |
Doba trvania: |
1. 1. 2023 – 31. 12. 2025 |
Evidenčné číslo: |
VEGA 2/0063/23 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Šudila Žilinská Miroslava, PhD. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
Mgr. Poláková Viera, Mgr. Valkovičová Veronika, PhD. |
Anotácia: |
Kľúčovým cieľom projektu je prostredníctvom výskumu využívania digitálnych technológií preskúmať dynamiku vzťahov medzi mocou/kontrolou/zraniteľnosťou a starostlivosťou. Tejto téme sa bude venovať v oblasti intímnych partnerských vzťahov. Teoretické východiská projektu kombinujú feministickú etiku starostlivosti s poznatkami digitálnej antropológie a štúdiami vedy a technológií (STS). Projekt má exploratívny charakter a kombinuje kvantitatívne a kvalitatívne výskumné metódy: omnibusový výskum, fokusové skupiny s expertmi a expertkami z oblasti informačných technológií a pomáhajúcich profesií a hĺbkové rozhovory s ľuďmi žijúcimi v intímnych partnerských vzťahoch. Vo výskume pre nás bude dôležité tak zaznamenávanie konkrétnych praktík, ako aj ich interpretovanie. Zameriame sa na to, kedy – v akých vzťahoch a situáciách – sú digitálne technológie interpretované ako prejavy starostlivosti a nástroje ochrany, a kedy sú interpretované ako zasahovanie do autonómie jednotlivca a nástroje kontroly a prejavy násilia. |
Jazykovo-kognitívne dopady sociálno-ekonomických, kultúrnych a vzdelávacích podmienok v predškolskom veku na vývin čitateľskej gramotnosti v primárnom vzdelávaní |
Language and cognitive impacts of socio-economic, cultural and educational conditions in preschool age on the development of literacy in primary education |
Doba trvania: |
1. 1. 2021 – 31. 12. 2024 |
Evidenčné číslo: |
2/0026/21 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Urban Kamila, PhD. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
prof. PhDr. Zápotočná Oľga, CSc. |
Spoluriešitelia mimo SAV: |
Petrová Zuzana doc., PhDr. PhD. |
Anotácia: |
Cieľom projektu je sledovanie dlhodobých efektov novej koncepcie predprimárneho jazykového vzdelávania navývin viacerých indikátorov jazykových schopností. V centre pozornosti budú jazykovo-kognitívne prekurzoryúspešného vývinu čitateľskej gramotnosti v interakcii s nonkognitívnymi faktormi, sledované v kontinuite odpredškolského po mladší školský vek so špecifickým zameraním na viaceré charakteristiky a parametre kvalityintervencie v prostredí rodiny a materskej školy. Tie budú v projekte reprezentované úrovňou implementácieŠtátneho vzdelávacieho programu, socio-ekonomickým statusom rodiny, modelovaním kognitívne,metakognitívne a nonkognitívne stimulujúceho on-line prostredia adaptáciou existujúcich modulov.Metodologicky sa v projekte uplatnia komparácie špecifických výskumných vzoriek s viacerými referenčnýmiskupinami sledovanými v r. 2016-2019. Skúmanie dlhodobých efektov socioekonomického statusu rodiny budedoplnené o sekundárne analýzy relevantných dát z projektov PIRLS a PISA. |
Rodinné konštelácie s biologickými a nie biologickými deťmi |
Family constellations involving biological and non-biological children |
Doba trvania: |
1. 1. 2021 – 31. 12. 2024 |
Evidenčné číslo: |
2/0035/21 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
doc. Mgr. Popper Miroslav, CSc. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
doc. PhDr. Bianchi Gabriel, PhD., DrSc., Mgr. Hargašová Lucia, PhD., prof. PhDr. Lukšík Ivan, CSc., Mgr. Očenášová Zuzana, PhD., Mgr. Šuľová Mária |
Spoluriešitelia mimo SAV: |
Prof. |
Anotácia: |
Projekt je zameraný na skúmanie „zmiešaných“ rodinných konštelácií skladajúcich sa z biologicky a nebiologicky príbuzných rodinných príslušníkov. Jeho intenciou je zaoberať sa rodičovstvami pozostávajúcimi z viac ako dvoch rodičov, čo znamená, že na počatí detí sa podieľala aj ďalšia osoba alebo osoby. Môže ísť o predchádzajúceho partnera, donora vajíčka či spermií, surogátnu matku alebo iných biologických rodičov v prípade náhradnej rodinnej starostlivosti o deti. Jeho cieľom je preskúmať súvislosti medzi komplexnými rodinnými konšteláciami (patchwork families) a kvalitou života detí aj ich rodičov a zároveň aj dôvody, motívy, procesy, kontexty a dôsledky uzatvorenia opakovaných partnerstiev a manželstiev alebo počatia dieťaťa pomocou ďalšej osoby. |
Úloha nových médií vo zvyšovaní kvality života, reziliencie a vzdelania u detí, mládeže a mladých dospelých v závislosti od ne/prítomnosti postihnutia, etnickej príslušnosti a socioekonomického statusu |
The role of new media in supporting higher quality of life, resilience and education levels in children, youth and young adults depending on (non) existence of a disability, their ethnicity and socioeconomic status |
Doba trvania: |
1. 1. 2021 – 31. 12. 2024 |
Evidenčné číslo: |
VEGA 2/0169/21 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Petrjánošová Magda, PhD. |
Anotácia: |
Efektívne využívanie potenciálu nových médií môže v dnešnej dobe prinášať benefity vo vyššej kvalite života, reziliencii, sebavedomí, a v lepšom prístupe k informáciám a ku vzdelaniu. Aj najnovšie výskumy však naznačujú pretrvávajúce digitálne nerovnosti (tzv. digital divide), čo sa týka socioekonomického statusu, genderu a dosiahnutého vzdelania, a to aj u najmladšej generácie (do 25 rokov). Automaticky predpokladané dištančné vzdelávanie počas korona krízy z roku 2020 jasne ukázalo obrovské nerovnosti, ale v skutočnosti o situácii na Slovensku v súčasnosti nie je dosť spoľahlivých konkrétnych informácií, hlavne o špecifických podskupinách mládeže. V projekte sa preto zameriavame na deti, mládež a mladých dospelých 1) z etnických minorít, 2) s postihnutiami, alebo 3) z rodín s nízkym socioekonomickým statusom, vo veku 10-25 rokov. Cieľom projektu je zmapovať možnosti, mieru, spôsoby, reálne benefity a bariéry používania nových médií u týchto potenciálne vulnerabilných skupín mladých ľudí. |
ELD-ET - Stratégie efektívneho čitateľského správania a ich skúmanie v kľúčových etapách vývinu gramotnosti |
Effective reading behavior strategies studied at key stages of literacy development |
Doba trvania: |
1. 7. 2020 – 30. 6. 2024 |
Evidenčné číslo: |
APVV-19-0074 |
Program: |
APVV |
Zodpovedný riešiteľ: |
prof. PhDr. Zápotočná Oľga, CSc. |
Spoluriešitelia zo SAV: |
doc., PhDr. Jančík Petrová Zuzana, PhD., Mgr. Urban Kamila, PhD. |
Spoluriešitelia mimo SAV: |
Katedra knižničnej a informačne |
Anotácia: |
Projekt reaguje na aktuálne trendy výskumu gramotnosti v súčasnej informačnej spoločnosti. Tie sa vyznačujú hľadaním nových komplexnejších modelov čitateľského správania v meniacom sa informačnom a mediálnom prostredí. V metodológii výskumov zameraných na skúmanie nových foriem čítania sa kladie dôraz na transdisciplinárnu spoluprácu, kombináciu overených metód s novými podstatne citlivejšími nástrojmi, pri súčasnom reflektovaní doterajšieho poznania, rozvíjaného na pôde psychologických, pedagogických, knižničných a informačných vied. Interdisciplinárny tím riešiteľov predkladaného projektu má snahu ukázať a empirickými dátami dokumentovať, že napriek narastajúcim požiadavkám a rozširujúcim sa kognitívnym nárokom na čítanie v prostredí IKT, zostáva podstata a väčšina kvalitatívnych parametrov čítania zachovaná. Ako taká je závislá od faktorov jazykovo a literárne podnetného prostredia v raných štádiách ontogenézy. Podnetnosť prostredia bude reprezentovaná úrovňou realizácie novej koncepcie jazykového vzdelávania (Zápotočná, Petrová, ŠVP, 2016) vo vybraných materských školách. Dlhodobé efekty programu sa budú sledovať na úrovni viacerých jazykovokognitívnych a metakognitívnych ukazovateľov ranej gramotnosti detí predškolského veku, a to tak v konfrontácii s referenčnými skupinami detí sledovaných v r. 2016-2019, ako aj v longitudinálnej perspektíve (2021-2022). Ich prediktívna validita vo vzťahu k porozumeniu textu, stratégiám čítania a informačného správania sa bude sledovať na identickej vzorke detí v školskom vzdelávaní. Metóda sledovania očných pohybov bude slúžiť na sledovanie bezprostredných efektov rôznych foriem literárnej komunikácie na kvalitu a intenzitu recepcie v predškolskom veku. Umožní presnejšiu diagnostiky sledovaných čitateľských výkonov v ďalších štádiách čitateľského vývinu, čitateľského a informačného správania v rozličných informačných prostrediach, s perspektívou ich využitia v oblasti intervencie do informačného správania v prostredí IKT. |