Srdečne Vás pozývame na ústavný seminár s názvom „Veľa online, a čo z toho? Skúmanie digitálnych nerovností u mladých ľudí na Slovensku“, kde bude naša kolegyňa Magdaléna Petrjánošová prezentovať závery svojho viacročného kvalitatívneho projektu, ktoré práve pretavuje do podoby monografie. Seminár bude v slovenskom jazyku.
Prosíme Vás o sprostredkovanie tejto informácie aj vašim kolegom a kolegyniam. Seminár sa uskutoční 30.9.2024 o 14:00 prezenčnou formou, s možnosťou pripojenia sa online. V prípade záujmu o online účasť, prosíme vyplňte jednoduchý formulár: https://forms.gle/Ku5HegxXTdTcoJr69
Udalosť na FB: https://www.facebook.com/events/1401105687961008
Najneskôr v deň konania semináru Vám budú zaslané prístupové údaje k online stretnutiu. Maximálny počet účastníkov a účastníčok mimo ÚVSK SAV je 50 ľudí.
Tešíme sa na stretnutie!
Veľa online, a čo z toho? Skúmanie digitálnych nerovností u mladých ľudí na Slovensku
Magdaléna Petrjánošová – Ústav výskumu sociálnej komunikácie SAV v. v. i.
Pondelok, 30.9.2024, 14:00, ÚVSK + online
Abstrakt: Potenciálnych prínosov efektívneho využívania nových médií je veľa – v spoločenských vedách sa bežne tematizujú okrem iného rozšírené možnosti komunikácie, zábavy, vzdelávania, profesionálneho rozvoja a občianskej participácie ako aj lepšia informovanosť o dôležitých témach, napríklad súvisiacich so zdravím. Výskumy online fungovania ľudí zo zraniteľných skupín v zahraničí však ukazujú, že tieto príležitosti nie sú rovnako dostupné pre všetkých. Neplatí to ani u mladých ľudí, hoci široko zaužívaný koncept tzv. digitálnych domorodcov takéto očakávania navodzuje. S cieľom preskúmať situáciu na Slovensku sme realizovali sériu pološtruktúrovaných rozhovorov s mladými ľuďmi (vo veku 18-24 rokov) z etnickej majority, z autochtónnej (maďarskej) aj alochtónnej minority (ukrajinskej), z domácností s nižším aj stredným socioekonomickým statusom, a v neposlednom rade aj s mladými so špeciálnymi potrebami. Tento empirický materiál sme analyzovali so zameraním na digitálne nerovnosti prvého, druhého aj tretieho rádu – špeciálne sme si teda všímali rozdiely v prístupe online, v digitálnych spôsobilostiach, v praktikách používania aj hmatateľných prínosoch aktivít a času stráveného online.